Vážení uživatelé, z důvodu pravidelné údržby bude Digitální repozitář UK dnes mezi 12:00 - 12:15 dočasně nedostupný. Děkujeme za pochopení a omlouvám se za případné komplikace. / Dear users, CU Digital Repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance approximately from 12PM to 12:15PM. Thank you for your understanding and we appologize for any inconvenience.

Show simple item record

Development and transformation of Czech kindergartens between 1990 and 2012
dc.contributor.advisorUhlířová, Jana
dc.creatorHrstková, Magdaléna
dc.date.accessioned2017-05-27T21:19:19Z
dc.date.available2017-05-27T21:19:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/73062
dc.description.abstractDiplomová práce na téma "Vývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012" mapuje a analyzuje návrhy na změny a skutečné změny, které proběhly v průběhu 22 let v předškolní výchově a vzdělávání. Česká mateřská škola prošla ve sledovaném období změnami v několika oblastech. V oblasti legislativy bylo důležitým mezníkem vydání školského zákona (2004) a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2004). Po roce 1990 došlo k proměně filozofie pojetí dítěte a jeho rozvoje - začal být uplatňován osobnostně orientovaný model předškolní výchovy. Proměnily se i cíle předškolní výchovy a vzdělávání a také se změnilo kurikulum. Dotazníkové šetření v praktické části práce zjišťuje pohled učitelek mateřských škol na změny v předškolní praxi ve sledovaném období. Respondentky vnímají proměnu především ve větší volnosti při plánování a realizaci výchovně-vzdělávací činnosti a také v důrazu na rozvoj dítěte. Učitelky pozitivně hodnotí lepší vybavení mateřských škol a široké možnosti vzdělávání učitelek. Naopak negativně hodnotí vysoký počet dětí ve třídě a finanční ohodnocení učitelek.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis on "Development and transformation of Czech kindergartens between 1990 and 2012" maps and analyzes proposals for change and the actual changes that have taken place over 22 years in pre-school education. Czech kindergarten passed in the period changes in several areas. In legislation were an important milestone edition of the Education Act (2004) and the framework education programme for pre-school education (2004). After 1990 there was a change of philosophy of viewing a child and its development - a personality-oriented model of pre-school education began to be applied. Transformed were the objectives for pre-school education and training and also the curriculum changed. The questionnaire survey in the practical part of this thesis investigates the view of kindergarten teachers to changes in pre-school practice in the period. The respondents perceive the change, especially in larger freedom in the planning and implementation of educational activities and the emphasis on child development. Teachers endorse the better equipped schools and a wide range of training possibilities for teachers. Conversely, teachers negatively value high class occupancy and financial evaluation of teachers.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdítě předškolního věkucs_CZ
dc.subjectmateřská školacs_CZ
dc.subjectpředškolní výchova a vzdělávánícs_CZ
dc.subjectlegislativní normycs_CZ
dc.subjectvzdělávací programcs_CZ
dc.subjectučitelky mateřských školcs_CZ
dc.subjectpreschool age childrenen_US
dc.subjectkindergartenen_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.subjectlegislative standardsen_US
dc.subjecteducational programen_US
dc.subjectkindergarten teachersen_US
dc.titleVývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-08
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId134767
dc.title.translatedDevelopment and transformation of Czech kindergartens between 1990 and 2012en_US
dc.contributor.refereeKropáčková, Jana
dc.identifier.aleph001852439
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce na téma "Vývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012" mapuje a analyzuje návrhy na změny a skutečné změny, které proběhly v průběhu 22 let v předškolní výchově a vzdělávání. Česká mateřská škola prošla ve sledovaném období změnami v několika oblastech. V oblasti legislativy bylo důležitým mezníkem vydání školského zákona (2004) a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2004). Po roce 1990 došlo k proměně filozofie pojetí dítěte a jeho rozvoje - začal být uplatňován osobnostně orientovaný model předškolní výchovy. Proměnily se i cíle předškolní výchovy a vzdělávání a také se změnilo kurikulum. Dotazníkové šetření v praktické části práce zjišťuje pohled učitelek mateřských škol na změny v předškolní praxi ve sledovaném období. Respondentky vnímají proměnu především ve větší volnosti při plánování a realizaci výchovně-vzdělávací činnosti a také v důrazu na rozvoj dítěte. Učitelky pozitivně hodnotí lepší vybavení mateřských škol a široké možnosti vzdělávání učitelek. Naopak negativně hodnotí vysoký počet dětí ve třídě a finanční ohodnocení učitelek.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis on "Development and transformation of Czech kindergartens between 1990 and 2012" maps and analyzes proposals for change and the actual changes that have taken place over 22 years in pre-school education. Czech kindergarten passed in the period changes in several areas. In legislation were an important milestone edition of the Education Act (2004) and the framework education programme for pre-school education (2004). After 1990 there was a change of philosophy of viewing a child and its development - a personality-oriented model of pre-school education began to be applied. Transformed were the objectives for pre-school education and training and also the curriculum changed. The questionnaire survey in the practical part of this thesis investigates the view of kindergarten teachers to changes in pre-school practice in the period. The respondents perceive the change, especially in larger freedom in the planning and implementation of educational activities and the emphasis on child development. Teachers endorse the better equipped schools and a wide range of training possibilities for teachers. Conversely, teachers negatively value high class occupancy and financial evaluation of teachers.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV