Kultura jako zkušenost. Problém distanciace a desegregace
Culture as experience. Question of distantiation and desegregation
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72989Identifiers
Study Information System: 124346
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Uherek, Zdeněk
Chrz, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
etnografie, vyloučení, distanciace, rasismus, desegregaceKeywords (English)
etnography, exclusion, distantiation, racism, desegregationTato práce práce je věnována výzkumu vyloučení, které je v České republice uvaleno na Romy a jejich kulturu. Vyloučení je zkoumáno z hlediska "pomáhajících profesí", tedy intervenujících aktérů, kteří se snaží pomoci vyloučení překonat. Vycházím přitom ze dvou výzkumných projektů, které jsme realizovali v letech 2008-2013. Práce obsahuje smíšené postupy, induktivní etnografické, vycházející z práce v terénu a deduktivní, nebo theory-driven. Metodologicky se práce hlásí ke kvalitativním přístupům, zejména kognitivně antropologickým, individuálně psychologickým a psychoanalytickým. První, teoretická část, je věnovaná rozboru pojmu kultura vzhledem k problematice "romství" a jeho vztahu k majoritě z hlediska kognitivní teorie kultury. Druhá část představuje reinterpretaci problému romské kultury a vyloučení z hlediska fenoménu distanciace a zavádí Frantzem Fanonem inspirovanou teorii konfrontace. Třetí část je dominantně empirická - etnografická a představuje studii kognitivních modelů pomoci z vyloučení, tak jak jsme je zachytili u pomáhajících profesí. Závěry z prvních dvou částí jsou v ní interpretačně aplikovány na problematice studia možností desegregace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis is devoted to the problem of exclusion that Roma population is subject of in Czech republic. This exclusion is studied through "helping professions" - professional intervening actors that help Roma to overcome the exclusion. Results used in this text come from two ethnographic research projects realized between 2008-2013. The text contains mixed approach, inductive ethnographic, stemming from my extensive research data and deductive or theory-driven. Methodologically the research belongs to the broad area of qualitative approach to social research, especially cognitive anthropological, psychoanalytical and that of individual psychology. First theoretical part, using mainly concepts of cognitive anthropology and distibutive theory of culture is focused on the theoretical question of the concept of culture and how it can be used for the "Roma culture" concept in relationship with the question of "majority". The second part consists mainly of a reinterpretation of the question of exclusion and Roma culture from the point of view of the concept of distantiation and expands it into Frantz Fanon inspired theory of confrontation. Third part is predominatly empirical and ethnograpical and consists of an inquiry into cognitive models of the help from exclusion as observed in helping professions....