Show simple item record

Culture as experience. Question of distantiation and desegregation
dc.contributor.advisorKučera, Miloš
dc.creatorDoubek, David
dc.date.accessioned2020-11-26T20:00:28Z
dc.date.available2020-11-26T20:00:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72989
dc.description.abstractThis thesis is devoted to the problem of exclusion that Roma population is subject of in Czech republic. This exclusion is studied through "helping professions" - professional intervening actors that help Roma to overcome the exclusion. Results used in this text come from two ethnographic research projects realized between 2008-2013. The text contains mixed approach, inductive ethnographic, stemming from my extensive research data and deductive or theory-driven. Methodologically the research belongs to the broad area of qualitative approach to social research, especially cognitive anthropological, psychoanalytical and that of individual psychology. First theoretical part, using mainly concepts of cognitive anthropology and distibutive theory of culture is focused on the theoretical question of the concept of culture and how it can be used for the "Roma culture" concept in relationship with the question of "majority". The second part consists mainly of a reinterpretation of the question of exclusion and Roma culture from the point of view of the concept of distantiation and expands it into Frantz Fanon inspired theory of confrontation. Third part is predominatly empirical and ethnograpical and consists of an inquiry into cognitive models of the help from exclusion as observed in helping professions....en_US
dc.description.abstractTato práce práce je věnována výzkumu vyloučení, které je v České republice uvaleno na Romy a jejich kulturu. Vyloučení je zkoumáno z hlediska "pomáhajících profesí", tedy intervenujících aktérů, kteří se snaží pomoci vyloučení překonat. Vycházím přitom ze dvou výzkumných projektů, které jsme realizovali v letech 2008-2013. Práce obsahuje smíšené postupy, induktivní etnografické, vycházející z práce v terénu a deduktivní, nebo theory-driven. Metodologicky se práce hlásí ke kvalitativním přístupům, zejména kognitivně antropologickým, individuálně psychologickým a psychoanalytickým. První, teoretická část, je věnovaná rozboru pojmu kultura vzhledem k problematice "romství" a jeho vztahu k majoritě z hlediska kognitivní teorie kultury. Druhá část představuje reinterpretaci problému romské kultury a vyloučení z hlediska fenoménu distanciace a zavádí Frantzem Fanonem inspirovanou teorii konfrontace. Třetí část je dominantně empirická - etnografická a představuje studii kognitivních modelů pomoci z vyloučení, tak jak jsme je zachytili u pomáhajících profesí. Závěry z prvních dvou částí jsou v ní interpretačně aplikovány na problematice studia možností desegregace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectetnographyen_US
dc.subjectexclusionen_US
dc.subjectdistantiationen_US
dc.subjectracismen_US
dc.subjectdesegregationen_US
dc.subjectetnografiecs_CZ
dc.subjectvyloučenícs_CZ
dc.subjectdistanciacecs_CZ
dc.subjectrasismuscs_CZ
dc.subjectdesegregacecs_CZ
dc.titleKultura jako zkušenost. Problém distanciace a desegregacecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-27
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId124346
dc.title.translatedCulture as experience. Question of distantiation and desegregationen_US
dc.contributor.refereeUherek, Zdeněk
dc.contributor.refereeChrz, Vladimír
dc.identifier.aleph001786719
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogická psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogical Psychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogical Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce práce je věnována výzkumu vyloučení, které je v České republice uvaleno na Romy a jejich kulturu. Vyloučení je zkoumáno z hlediska "pomáhajících profesí", tedy intervenujících aktérů, kteří se snaží pomoci vyloučení překonat. Vycházím přitom ze dvou výzkumných projektů, které jsme realizovali v letech 2008-2013. Práce obsahuje smíšené postupy, induktivní etnografické, vycházející z práce v terénu a deduktivní, nebo theory-driven. Metodologicky se práce hlásí ke kvalitativním přístupům, zejména kognitivně antropologickým, individuálně psychologickým a psychoanalytickým. První, teoretická část, je věnovaná rozboru pojmu kultura vzhledem k problematice "romství" a jeho vztahu k majoritě z hlediska kognitivní teorie kultury. Druhá část představuje reinterpretaci problému romské kultury a vyloučení z hlediska fenoménu distanciace a zavádí Frantzem Fanonem inspirovanou teorii konfrontace. Třetí část je dominantně empirická - etnografická a představuje studii kognitivních modelů pomoci z vyloučení, tak jak jsme je zachytili u pomáhajících profesí. Závěry z prvních dvou částí jsou v ní interpretačně aplikovány na problematice studia možností desegregace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is devoted to the problem of exclusion that Roma population is subject of in Czech republic. This exclusion is studied through "helping professions" - professional intervening actors that help Roma to overcome the exclusion. Results used in this text come from two ethnographic research projects realized between 2008-2013. The text contains mixed approach, inductive ethnographic, stemming from my extensive research data and deductive or theory-driven. Methodologically the research belongs to the broad area of qualitative approach to social research, especially cognitive anthropological, psychoanalytical and that of individual psychology. First theoretical part, using mainly concepts of cognitive anthropology and distibutive theory of culture is focused on the theoretical question of the concept of culture and how it can be used for the "Roma culture" concept in relationship with the question of "majority". The second part consists mainly of a reinterpretation of the question of exclusion and Roma culture from the point of view of the concept of distantiation and expands it into Frantz Fanon inspired theory of confrontation. Third part is predominatly empirical and ethnograpical and consists of an inquiry into cognitive models of the help from exclusion as observed in helping professions....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017867190106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV