Integrace bilingvních a cizojazyčných dětí do mateřských škol
Integration of bilingual and foreign children into kindergartens
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72698Identifikátory
SIS: 146959
Kolekce
- Kvalifikační práce [18629]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valentová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Vývoj jazyka, bilingvismus, cizojazyčné prostředí, jazykově bohaté prostředí, integrace, komunikace, multikulturismus, mateřská škola, předškolní věk, lingvistikaKlíčová slova (anglicky)
Language development, bilingualism, foreign language environment, language rich environment, integration, communication, multiculturalism, kindergarten, preschool age, linguisticsAnotace: Bakalářská práce se zaměří na problematiku cizojazyčných a bilingvních dětí v souvislosti s jejich integrací v mateřské škole. Hlavním cílem práce je zjistit připravenost učitelů na práci s dětmi z cizojazyčného prostředí, ale také analyzovat konkrétní způsoby a formy práce s těmito dětmi. Teoretická část práce bude věnována vymezení hlavních pojmů a shrnutí dosavadních poznatků o dané problematice. Zaměří se především na bilingvismus, ale také na specifika komunikace s cizojazyčným dítětem předškolního věku. Praktická část se bude opírat o dotazníkové šetření u učitelů mateřských škol. V závěru práce se autorka kromě shrnutí zjištěných údajů pokusí shrnout základní doporučení pro úspěšnou integraci do mateřské škole. Klíčová slova: Vývoj jazyka, bilingvismus, cizojazyčné prostředí, jazykově bohaté prostředí, integrace, komunikace, multikulturismus, mateřská škola, předškolní věk, lingvistika
Annotation: The bachelor's thesis focuses on the issues of foreign and bilingual children in relation to their integration into kindergartens in the Czech Republic. The main goal of the thesis is to find out to what degree the teachers are prepared to work with children from foreign backgrounds, but to also analyze specific ways and techniques of working with these children. The theoretical section will be devoted to the definition of core concepts and the summary of existing knowledge on the subject. It mostly focuses on bilingualism, but also on the specifics of communication with preschool aged children from foreign language environments. The practical section will be based on a survey of teachers in kindergartens. In the conclusion statement, the author, in addition to a summary of collected data, will summarize the basic recommendations for the integration of children from foreign language environments into kindergarten. Key words: Language development, bilingualism, foreign language environment, language rich environment, integration, communication, multiculturalism, kindergarten, preschool age, linguistics