Reflecting the Needs of the Students with Specific Learning Disabilities in TEFL
Reflektování potřeb žáků se specifickými poruchami učení ve výuce anglického jazyka jako jazyka cizího
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71851Identifiers
Study Information System: 158565
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Uličná, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dyslexie, nižší sekundární vzdělávání, reedukace, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, učení se cizímu jazykuKeywords (English)
Dyslexia, foreign language teaching, lower secondary level, re-education, special educational needs, specific learning disabilitiesSpecifické poruchy učení, s důrazem na dyslexii jakožto jednu ze speciálních vzdělávacích potřeb, jsou charakterizovány v textu diplomové práce. Teoretická část představuje detailní objasnění jednotlivých specifických poruch učení společně s vyjmenováním a vysvětlením dílčích reedukačních přístupů k těmto poruchám. Největší důraz je kladen na vztah k učení anglického jazyka jako jazyka cizího. Kvalitativní výzkum, který byl proveden na základní škole, utváří empirickou část práce. Hlavní cíl týkající se stanovení potřeb dyslektických žáků byl dosažen kombinací výsledků z analýzy učebnic a vytvořených pracovních listů, z pozorování během vyučovacích hodin a z rozhovorů s účastníky výzkumu. Odpověď na klíčovou výzkumnou otázku zkoumající míru vhodnosti a přiměřenosti vytvořených materiálů oproti běžně používaným učebnicím byla vyhodnocena ve prospěch pracovních listů. Diplomová práce též obsahuje strukturovaný a obsáhlý souhrn doporučení, jak podpořit proces učení žáků s dyslektickou poruchou učení. Klíčová slova Dyslexie, nižší sekundární vzdělávání, reedukace, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, učení se cizímu jazyku
The specific learning disabilities with the primary focus on dyslexia as one of the special educational need are characterised in the thesis. The theoretical part provides thorough clarification of the individual disabilities as well as the enumeration and explanation of the re- educational approaches towards the specific learning difficulties aimed at the process of teaching English as a foreign language. The qualitative research conducted on the second stage of the basic school constitutes the empirical part of the thesis. The major aim of tracing the needs of the learners with dyslexia was achieved by combining the results of the analysis of the textbooks and the self-created worksheets, observations from the lessons and the interviews with the participants. The main research question, discussing the degree of appropriateness and suitability of the created material in opposition to the regularly used textbooks, was answered in favour of the designed worksheets. Moreover, the thesis provides well-structured and comprehensive summary of the recommendations to enhance the learning process of the learners with dyslexia. Key words Dyslexia, foreign language teaching, lower secondary level, re-education, special educational needs, specific learning disabilities