Přestávky ve škole (1. třída)
School Recess (year 1)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71065Identifiers
Study Information System: 131712
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Rychlíková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
přestávka, školní instituce, první stupeň, vzdělávání, vývoj dítěte, žáci, učitel, sociální interakceKeywords (English)
breaktime, school institution, the first grade of primary school, education, child development, pupils, teachers, social interactionTato diplomová práce se zabývá problematikou přestávek na 1. stupni základní školy, především v 1. ročníku. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První, teoretická část je věnována základní charakteristice školy a vzdělávání, vývojovým zvláštnostem dítěte mladšího školního věku a konečně stěžejnímu tématu přestávek. Ve druhé části je zaznamenán výzkum ze základní školy v Liberci, jehož hlavní metodou bylo strukturované pozorování žáků 1. ročníku, doplněné o rozhovory s žáky a s jejich třídní učitelkou. Cílem této práce je prezentovat současný průběh přestávek, provést komparaci 1. a 5. ročníku a poukázat na možné změny, které jsou dnes pro danou věc použitelné.
This thesis deals with the breaktime at the first grade of primary school, especially at the first class. The work is divided into two main parts. The theoretical part is devoted to the basic characteristics of school and education, develoments peculiarity of childs under school age, and finally the principal topic of the breaktime. The second part contains the braketime research of primary school in Liberec. The research includes methods of a structured observation of the first class pupils supplemented by interviews with pupils and their class teacher. The aim of this thesis is to present the current proces of breaketime and also to make comparison the first and 5th class and show the possibilities which are applicable to change the current proces.