Rizikové formy chování a jejich prevence
Forms of risky behavior and their prevention
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70326Identifiers
Study Information System: 134083
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Návykové látky, šikana, vandalismus, gamblerství, primární prevence, instituce zajišťující prevenci, preventivní programKeywords (English)
Addictive substances, bullying, vandalism, gambling addiction, primary prevention, institutions dealing with primary prevention, preventive programmeJiž samotný název "Rizikové formy chování a jejich prevence" napovídá, jaké je zaměření této práce. Teoretická část se dělí na tři kapitoly. První kapitola definuje rizikové formy chování a nastiňuje jejich formy. Druhá kapitola se zabývá fenoménem šikany - popisuje její znaky, druhy i formy, charakterizuje vývojová stádia a předkládá doporučovaný postup při jejím vyšetřování. Třetí kapitola je věnována prevenci. Uvádí základní informace o efektivní prevenci, právních předpisech a institucích zajišťujících prevenci. Dále se zmiňuje o funkci školního metodika prevence a Minimálním preventivním programu. Empirická část obsahuje soubor metodických a pracovních listů zaměřených na výchovu k harmonickým mezilidským vztahům. Aktivity obsažené v těchto listech jsou součástí programu pro žáky, který by mohl být jednou z variant prevence šikany. Cílem práce bylo zpracovat takovýto program, popsat jeho průběh a zjistit zpětnou vazbu od žáků a pedagogů pomocí metody rozhovoru a dotazníku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The title "Forms of risky behaviour and their prevention" predicates the focus of the thesis. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter characterizes risky behaviour and outlines its forms. The second chapter deals with the phenomenon of bullying. It describes its characters, types and forms, defines the types of progression and shows what to do when somebody investigates bullying. The third chapter is devoted to prevention. It gives basic information about effective prevention, legislation and institutions dealing with the primary prevention. Further it mentions the function of School Methodist of Prevention and Minimum Preventive Program. The empiric part provides a set of methodical and working sheets focusing on the education of harmonious social relationships. The activities included in these sheets are a part of a program for pupils, which can be one variation of bullying prevention. The aim of this thesis is to compile the program, describe it and get the feedback, using the interview method and the questionnaire. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)