Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Reading in children with Asperger syndrome
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70305Identifiers
Study Information System: 127126
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty čtení, čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, technika čtení, porozumění čtenémuKeywords (English)
Asperger syndrome, reading, cognitive aspects of reading, literacy, literacy levels, reading technique, reading comprehensionBakalářská práce si klade za cíl zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem navštěvujících 1. stupeň základní školy. Pro šetření jsou užity tři testy, kterými jsou test naslouchání, test čtení a test čtení s vizuální podporou. Odpovědi respondentů na tyto tři typy testů jsou následně hlouběji analyzovány a také vzájemně porovnávány. Tato práce soustředí pozornost zejména na myšlenkové operace respondentů a jejich práci s informacemi na rovině explicitního a implicitního porozumění. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty, porozumění slyšenému, čtenářská gramotnost, čtení s vizuální podporou, porozumění čtenému
The aim of this bachelor thesis is to explore the understanding of text by elementary school pupils with Asperger syndrome. The research is using three methods: a listening test, a reading test and a reading test with visual support. The answers for these three types of tests are then analysed and compared with each other. This thesis concentrates mainly on mental operations of the respondents and their work with information on the level of explicit and implicit understanding. Key words: Asperger syndrome, reading, cognitive aspects, listening comprehension, literacy, reading with visual support, reading comprehension