Idoly dětí školního věku
Idols of school age children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70149Identifikátory
SIS: 121886
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
4. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
idol, idolizace, mladší školní věk, starší školní věk, vývoj, genderKlíčová slova (anglicky)
idol, idolization process, elementary school age, middle school age, progress, genderBakalářská práce je zaměřena na idoly dětí školního věku. Pro zkoumání jsem si vybrala jednu základní školu, ve které jsem žákům z prvního (3. tř.) a druhého (7.tř.) stupně položila úkol, aby si vybrali idol ženy a idol muže, jejichž plakáty by si pověsili nad postel. Získané volby jsem dělila do kategorií podle reálné blízkosti - na blízké, slavné a fiktivní osoby a podle osobní kvality - charakter, nadání a vzhled, včetně jejich kombinací. Takto jsem zjišťovala, jak tyto kombinace korelují s věkem a genderem. Některé výsledky nebyly dostačující, a tak jsem zavedla kombinaci věku a genderu. Na těchto empirických základech jsem postavila bakalářskou práci a všechny budoucí závěry z nich vycházející. Mezi ně patří například, je-li nějaká kategorie více vybírána dívkami či hochy, jaký vývoj ve výběru a odůvodnění volby nastal za 4 roky, vyvíjí se výběrem idolů dívky jinak než chlapci, může být nějaká kategorie věkem úplně opomíjena, souvisí dívčí a chlapecká role s určitou volbou? Klíčová slova: idol, idolizace, mladší školní věk, starší školní věk, vývoj, gender
The bachelor thesis studies role models and idols of pupil age children. For my research I have selected an elementary school and a middle school, where I picked third grade and seven grade pupils and asked them to choose one female and one male idol whose poster they would be willing to post in their bedroom. Consequently, I have organized their selections into categories based on real life proximity i.e. close (e.g.: relatives/friends etc.), celebrities, fictitious idols and ones based on personal feature - character, talent, and appearance including its combinations. This way I investigated how these combinations correlate with age and gender. Since some of the results were insufficient I decided to incorporate a combination of age and gender. The thesis and its conclusions are based on these findings. In the conclusions I summarize which category is preferred by girls or boys; how does the 4 year difference impact the idol selection and what may be the reasons behind it; whether girls develop differently based on their idol selection than boys; is there a category that is completely omitted within the process of selection of these age groups; does the role of a girl or boy have some correlation with a specific selection. Key words: idol, idolization process, elementary school age, middle school...