Číselné vztahy u žáků třetího ročníku
Numerical relationships with third grade students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68358Identifiers
Study Information System: 144707
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Slezáková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vizualizace, vzdělávací styl učitele, vzdělávací styl žáka, číselné vztahyKeywords (English)
visualization, teacher's education style, pupil's learning style, number relationshipsTato práce je průřezem mého zkoumání myšlení žáků v prostředí čísel, vnímaného prostřednictvím jejich pohybů očí, rukou a jiných gestikulačních projevů spojených s doprovodným ústním komentářem. S odhalováním číselných vazeb očima dětí jsem se setkávala nejprve při osobním kontaktu a prací se žáky. Později jsem analyzovala videa, na kterých jsou tyto práce zaznamenány. Přitom jsem sledovala nejen žáky, ale i sebe jako učitele při práci s nimi. Podporou mi byla i má samostatná práce při řešení podobných úloh, která mi přiblížila myšlení žáků. Podrobný rozbor videozáznamu jsem provedla u dvou žákyň. Tento rozbor mi umožnil zaznamenat detailní popis práce žáků a postupně z jejich gestikulačních projevů odhalit, pro mě dosud skryté informace, potřebné pro analýzu jejich jednotlivých postupů. Získané zkušenosti z rozborů postupů obou žákyň mi posloužily jako nástroj pedagogické diagnostiky.
This work is cross-examining of thinking pupils in an environment of numbers, perceived through their eye movements, hands and other gestural expressions associated with an accompanying oral commentary. First personal contact with the detection of numerical relationships through the eyes of children I made at work with pupils. Later I analyzed the video where such work is recorded. And I watched not only pupils, but also myself as teacher while working with them. Support for me was also my individual work on similar tasks, which approached me of thinking pupils. Closer analysis of the video I conducted with two pupils. This analysis allowed me to record a detailed description of pupils' work and gradually revealing their gestural expressions, which were for me hidden information needed to analyze their individual practices. The experience gained from analyzes of both students' will serve me as pedagogical diagnostic tools.