Vtip na základní škole
Joke at school (primary and lower secondary)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67911Identifikátory
SIS: 118332
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
27. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětský vtip, porozumění humoru, vývoj, základní školaKlíčová slova (anglicky)
children joke, comprehension of humor, development, primary and lower secondary schoolčesky Diplomová práce se zabývá problematikou vtipů u dětí na základní škole. Jejím cílem je zmapovat, na jakém principu dětský vtip funguje a jak se vyvíjí napříč ročníky základní školy. Práce je konstruována jako empirický výzkum kvalitativního rázu s transverzálním přesahem. Data byla získána pomocí kvalitativních metod, a to skupinovým rozhovorem a analýzou artefaktů (vtipů). Poté byla analyzována (kvalitativně i kvantitativně) a interpretována. Následně byla provedena komparace s odbornou literaturou. Samotný text práce má tři hlavní části. Teoretická východiska pracují s konceptem Sigmunda Freuda, Marthy Wolfenstein, kognitivních psychologů a lingvistů. Druhá část práce popisuje metodologii výzkumu a analýzu dat. Výsledkem práce je kategorizační schéma způsobů konstrukce pointy dětského vtipu, podané do souvislosti s vývojovými tendencemi a genderovými rozdíly napříč ročníky základní školy. Třetí část práce, diskuze, pak přináší shrnutí a propojení odborné literatury se závěry empirického výzkumu. Přínosem studie je odhalení specifik dětského vtipu z hlediska jeho formální stránky, a to konkrétně v prostředí české základní školy. Druhým ziskem je vytvoření komplexního pohledu na vývoj mechanismu dětského vtipu průřezově skrz celou školní docházku.
in English The thesis focuses on problematics of child jokes at a primary and a lower secondary school. Its aim is to study and analyze how child jokes work and how they develop across different grades of the primary and the lower secondary school. The thesis is based on empirical research of qualitative nature with transversal overlap. Data was obtained in a use of the following qualitative methods: group interviews and analysis of artefacts (jokes). Another analysis (qualitative and quantitative) and an interpretation of the materials followed. All the finding were then compared with a known literature. The written work consists of three main parts. Theoretical part is based on concepts of Sigmund Freud, Martha Wolfenstein, the cognitive psychologists and the linguists. The second part of the thesis describes metodology of the research and analysis of the data. The main result of the research is a classification scheme of different techniques of construction of child jokes' points. The classification takes in a consideration a connection with developmental trends and gender differences across the different grades of the primary and the lower secondary school. The third part of the thesis discusses and summarizes similarities and differences between the research and a relevant literature. The main...