Návrh výukových programů pro Botanickou zahradu hl. m. Prahy
Draft of Training Programs for Botanic Garden of Prague
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67908Identifiers
Study Information System: 119684
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Vítová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
xxxDiplomová práce se věnuje tvorbě výukových programů pro Botanickou zahradu hl. města Prahy. Jejím záměrem je doplnit a rozšířit vzdělávací nabídku programů jednotlivých expozic, které zahrada nabízí školám při její návštěvě. Vznikly tři vzdělávací programy, dva týkají se ekologie obojživelníků a jeden života v severoamerické prérii pro cílovou skupinu žáků primárního i sekundárního stupně vzdělávání. Žáci se s danými tématy seznamují interaktivní formou a pomocí navržených her-aktivit se testuje i jejich porozumění tématu. K programům jsou zpracovány také pracovní listy a didaktické pomůcky (hrací karty). Účelnost a atraktivnost výukových programů na téma obojživelníci byly testovány na žácích v pilotním šetření. Hodnocení prováděli pedagogové na základě dotazníků. Při podstoupení dat získaných z dotazníků analýze, vznikly procentuální grafy, které poskytly výsledky pro předem stanovené hypotézy. Potvrdilo se, že pedagogové žáky s tématem seznámili předem. Dále programy odpovídají rozsahu a stylu výuky na běžné škole. Některé aktivity by ale pedagogové upřednostnili před ostatními, čímž vyvrátili poslední hypotézu. Programy pro expozici Mokřad a jezero splnily očekávání a staly se součástí vzdělávací nabídky Botanické zahrady hl.m. Prahy. pod názvem Na skok k obojživelníkům. Program Severoamerické...
The thesis is dedicated to conception of education programms for Botanical Garden of the Capital City of Prague. Its intention is to complete and enlarge the offer of education programms for individual expositions which the Garden offers to visiting schools. Three education programms were developed; two of them concern the ecology of amphibians and the other concerns the life in North American Plains for target group of pupils of primary and secondary educational levels. Pupils get to know the given topics interactively and their understanding is tested by suggested game activities. Furthermore, there are working papers and didactic tools (playing cards) prepared to accompany the programms. Utility and atractivity of education programms with the topic of amphibians were tested on pupils in a pilot survey. Evaluation was conducted by educators on the basis of questionnaires. After analysing the data retrieved from questionnaires percentage graphs were used to provide results for validation of anticipated assumptions. It was confirmed that educators talked through topics beforehand. Further, programms correspond with the scale and form of education at an ordinary school. Educators would prefer some activities to others which refutes the last assumption. Programms for the exposition The Wetland and...