Specifika pedagogického přístupu k počátku klavírního vyučování u žáků různých věkových kategorií
Methodological Specifics of Beginner Piano Teaching of Students of Different Ages
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67891Identifiers
Study Information System: 135260
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Kopecká, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
klavírní vyučování, začátečníci, pedagogický přístup, klavírní školy pro začátečníky, hudebně-psychologický vývoj jedince, motivace k učení, učební styly, bloky v učení, specifické poruchy učeníKeywords (English)
piano teaching, beginner learners, methodological specifics, beginner piano books, general and music-specific psychological development, motivation to learn, learning and teaching styles, hindrances to learning, learning disabilitiesDiplomová práce se zabývá problematikou pedagogického přístupu ke klavírnímu vyučování začátečníků různých věkových kategorií. Snaží se podat co možná nejkomplexnější pohled na různé aspekty počátečního klavírního vyučování. Práce je rozdělena do několika kapitol, z nichž některé čerpají z dostupné psychologické a metodické literatury, některé z klavírních škol a některé jsou podloženy vlastním dotazníkovým šetřením. První kapitola popisuje začínající žáky klavírní hry jakožto subjekty, které se nacházejí v určitém stádiu psychologického vývoje. Dívá se na ně z pohledu obecných, ale i hudebně specifických vývojových charakteristik a uvádí tyto charakteristiky do souvztažnosti s klavírní hrou. Dále se věnuje motivačním tendencím, charakteristickým pro daná období, a faktorům, které mohou výrazně ovlivňovat učení žáků, ale které prozatím nejsou v souvislosti s klavírním vyučováním příliš diskutovány, byť informovanost pedagoga o této problematice může usnadnit řešení určitých situací, s nimiž je možno se v počátečním klavírním vyučování setkat. Jedná se především o učební a výukové styly, bloky v učení a specifické poruchy učení. Druhá kapitola je věnována metodickým specifikům práce se začínajícími žáky různého věku. Třetí kapitola pak doplňuje tuto problematiku o srovnání metodických postupů, užívaných v...
The thesis is concerned with methodological specifics of beginner piano teaching of students at different age levels. It attempts to give a complex view of its various aspects. The thesis is subdivided into several chapters, drawing on available psychological and methodological literature, piano course books and a questionnaire survey. The first chapter focuses on a beginner piano learner as an individual undergoing a particular stage of psychological development. It explores learners' general as well as music- specific characteristics and links these characteristics to piano playing. In addition, it describes motivational tendencies prevailing at different development stages, and other factors which can substantially influence the learning process, but have not hitherto been discussed with respect to piano teaching in greater detail although a pedagogue can more easily deal with potential problems that may arise at beginner levels when thoroughly informed. It namely discusses learning and teaching styles, hindrances to learning and learning disabilities. The second chapter is devoted to methodological specifics of teaching learners of different age groups. The third chapter then expands on the subject of beginner piano teaching specifics, comparing techniques used in beginner piano books aimed at various...