Parametrizace dyskomfortu organismu řidiče a spolujezdce při monotónní zátěži v průběhu jízdy osobním automobilem
Parameterization of body discomfort of driver and front passanger in a monotone load during driving by car
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67618Identifikátory
SIS: 132875
Kolekce
- Kvalifikační práce [8435]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veis, Martin
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Anatomie a biomechanika
Datum obhajoby
26. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kožní teplota, vlhkost, tepová frekvence, dotazník, vozidloKlíčová slova (anglicky)
skin temperature, wetness, heart rate, questionnaire, vehicleNázev: Parametrizace dyskomfortu organismu řidiče a spolujezdce při monotónní zátěži v průběhu jízdy osobním automobilem Cíl: Cílem této práce je na základě zrealizované případové studie zjistit možnosti využití vybraných subjektivních a objektivních metod k posouzení dyskomfortu sedu řidiče a spolujezdce při monotónní jízdě osobním automobilem. Metody: Tato práce má povahu deskriptivně - asociačního, kvalitativního výzkumu. V praktické části této práce byly sledovány objektivní parametry dyskomfortu pomocí Mobilního systému pro snímání a vyhodnocení pracovní bezpečnosti a hygieny a subjektivní parametry pomocí Dotazníku tělesné mapy v kombinaci s modifikovanou Borgovou škálou, pro zhodnocení psychického stavu byl použit modifikovaný dotazník POMS. Výsledky: V práci nebyly v rámci subjektivních a objektivních metod, ani v rámci rolí, prokázány podrobnější souvislosti, studie byla příliš ovlivněna vstupujícími faktory a proměnlivostí sledovaných objektivních parametrů. Kožní teplota, vlhkost a tepová frekvence se jeví jako nevhodné pro sledování dyskomfortu sedu v reálných podmínkách, subjektivní metody se jeví jako použitelné v dalším výzkumu. Jejich výsledky ukázaly, že subjektivní pocity dyskomfortu a únava rostly více při jízdě zpět a že pauzou docházelo ke snižování subjektivního dyskomfortu....
Title: Parameterization of body discomfort of driver and front passanger in a monotone load during driving by car Objectives: The aim of this work based on the implemented case study is determination utilization of selected subjective and objective methods to assess discomfort sitting position of driver and front passanger in the monotone load during driving by car. Methods: This thesis is type of descriptive - association qualitative research. In practical part the objective discomfort parameters were monitored using Mobile system for scanning and evaluation of occupational safety and hygiene and the subjective parameters using Questionnaire physical map in combination with modified Borg scale, the mental state was monitored using modified questionnaire POMS. Results: Detailed link was not proved in context of subjective and objective methods or roles, the measurements were too influenced by entering factors and variability of observed objective parameters. The skin temperature, wetness and heart rate appear to be unsuitable for monitoring the sitting discomfort in realistic conditions, subjective methods are usable in research. Their results showed that the subjective discomfort and fatigue grew more during ride back. Pause resulted in reduced subjective discomfort. Keywords: skin temperature,...