Speciálně pedagogická intervence u jedinců mimořádně nadaných
Special educational intervention for individuals extremely talented
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67550Identifiers
Study Information System: 133699
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Klíčová slova: nadání, vzdělávání mimořádně nadaných žáků, modely vzdělávání, vyučovací metody, organizační formy práce Tato diplomová práce mapuje speciálně pedagogické přístupy ke vzdělávání mimořádně nadaných, tedy veškeré modifikace týkající se výchovy a vzdělávání těchto jedinců oproti běžným postupům v rámci klasických škol. Teoretická část dále obsahuje důležité dokumenty a legislativu k této tématice. Výzkumná část práce je rozdělena do dvou oblastí. První má za cíl zjistit, zda je možné rozvíjet v oblasti vědomostí a dovednosti všechny žáky bez rozdílu v rámci běžné kmenové třídy s použitím adekvátních přístupů, aniž by to mělo negativní dopad na některého z nich. Následně jsou představeny ověřené a efektivní vyučovací metody vzdělávání mimořádně nadaných jedinců. To vše vychází z pozorování, rozhovoru a výsledků dvou didaktických testů.
Key words: talent, education of extraordinarily talented children, patterns of education, teaching methods, organization forms of working This bachelor thesis surveys an special pedagogic approach to education of extraordinarily talented children, which includes entire modifications concerning bringing up and education these individuals , and compares it against common education systems of classic schools. Teoretic part includes important documents and legislation to this subject. Practical part of thesis is divided into two sections. The goal of the first section is to find out if there is possibility of developing knowledge and skills of all pupils in terms of regular classroom by using adequate access without negativ impact to any of the pupils. Next is introduction of proved and effective teaching methods to educate extraordinarily talented individuals. That all comes from observing, questioning and results of two didactics tests.