Možnosti kognitivnělingvistického pojetí metafory v literární výchově na 2. stupni ZŠ
Possibilities of Cognitive Lingvistic Concept Metaphor
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67546Identifiers
Study Information System: 132366
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Peterka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
metafora, kognitivní lingvistika, didaktika literatury, učitelovo pojetí učiva, interpretace textuKeywords (English)
metaphor, cognitive linguistics, literature didactic, teacher's concept of curriculum, text interpretationResumé Cílem magisterská diplomová práce Možnosti kognitivnělingvistického pojetí metafory v literární výchově na 2. stupni základních škol je zmapovat postoj učitelů k básnické metafoře a nastínit nový postup ve výuce v literární výchově založený na teorii kognitivní lingvistiky. První část práce je zaměřena teoreticky. Představuje metaforu jako jev lingvistický, literární a kognitivní. Dále ukazuje na způsob, jakým může kognitivnělingvisitcky pojatá metafora zkvalitnit a propojit výuku literární výchovy a českého jazyka. V Druhé, praktické části práce vycházím z výsledků kvalitativního výzkumu a shrnuji v ní charakteristické rysy různých přístupů učitelů k interpretaci metaforického textu, které následně porovnávám s modelovým vzorem výuky s kognitivnělingvisticky pojatou metaforou. Výstupem práce jsou návrhy na výchovně-vzdělávací postupy v literární výchově.
Résumé This diploma thesis under the title Posibilities of Cognitive Lingvistic Concept Methaphor has two goals. The first is describe teachers attitudes towards methaphor in literary education. The second is show a posibilities of new concept of methaphor. There are two parts of thesis: theoretical and practical. The first part defines methapor as linguistic, literary and cognitive phenomenon. I also deal with a way how cognitive lingvistic concept of methaphor improves a process of education and how it interconnects the lessons of literature and Czech language. The second part of thesis is based on a research of results. I describe a general approaches of teachers toward methaphor during an interpretation of poetic text. I compared these approaches with an inovative education model. Finally I made a few suggestions of new approach to educational process in literary education