Možnosti kognitivnělingvistického pojetí metafory v literární výchově na 2. stupni ZŠ
Possibilities of Cognitive Lingvistic Concept Metaphor
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67546Identifikátory
SIS: 132366
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Peterka, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
13. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
metafora, kognitivní lingvistika, didaktika literatury, učitelovo pojetí učiva, interpretace textuKlíčová slova (anglicky)
metaphor, cognitive linguistics, literature didactic, teacher's concept of curriculum, text interpretationResumé Cílem magisterská diplomová práce Možnosti kognitivnělingvistického pojetí metafory v literární výchově na 2. stupni základních škol je zmapovat postoj učitelů k básnické metafoře a nastínit nový postup ve výuce v literární výchově založený na teorii kognitivní lingvistiky. První část práce je zaměřena teoreticky. Představuje metaforu jako jev lingvistický, literární a kognitivní. Dále ukazuje na způsob, jakým může kognitivnělingvisitcky pojatá metafora zkvalitnit a propojit výuku literární výchovy a českého jazyka. V Druhé, praktické části práce vycházím z výsledků kvalitativního výzkumu a shrnuji v ní charakteristické rysy různých přístupů učitelů k interpretaci metaforického textu, které následně porovnávám s modelovým vzorem výuky s kognitivnělingvisticky pojatou metaforou. Výstupem práce jsou návrhy na výchovně-vzdělávací postupy v literární výchově.
Résumé This diploma thesis under the title Posibilities of Cognitive Lingvistic Concept Methaphor has two goals. The first is describe teachers attitudes towards methaphor in literary education. The second is show a posibilities of new concept of methaphor. There are two parts of thesis: theoretical and practical. The first part defines methapor as linguistic, literary and cognitive phenomenon. I also deal with a way how cognitive lingvistic concept of methaphor improves a process of education and how it interconnects the lessons of literature and Czech language. The second part of thesis is based on a research of results. I describe a general approaches of teachers toward methaphor during an interpretation of poetic text. I compared these approaches with an inovative education model. Finally I made a few suggestions of new approach to educational process in literary education