Rozvíjení aktivity a tvořivosti ve vyučování tématu zlomek v 6. - 7. ročníku ZŠ
Developing activity and creativity in teaching fractions in grades 6 to 7
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67512Identifikátory
SIS: 131334
Katalog UK: 990017769820106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
zlomky, interpretace a reprezentace, modely, chyby a neporozumění, vyučovací přístupyKlíčová slova (anglicky)
fractions, interpretations, representations, models, misunderstandings, mistakes, teaching approachesNÁZEV: Rozvíjení aktivity a tvořivosti ve vyučování tématu zlomek v 6. - 7. ročníku ZŠ AUTOR: Bc. Lenka Svobodová KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Marie Tichá. CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve zaměřuje na poznávací proces žáka a možnosti, jak žáka při výuce zlomků motivovat. Dále jsou představeny příčiny neporozumění zlomkům a reedukační zásahy. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jak jsou žáci schopni samostatně a kreativně řešit úlohy se zlomky a jakých chyb se ve svých řešeních dopouštějí. Při sběru dat bylo použito několika metod: interview s učiteli o problematice zlomků na ZŠ, nestandardizovaný test zaměřený na úlohy se zlomky a doplňující rozhovor s řešiteli testu. V této části je rovněž popsána příprava, průběh i výsledky výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: zlomky, interpretace a reprezentace, modely, chyby a neporozumění, vyučovací přístupy
TITLE: Developing activity and creativity in teaching fractions in grades 6 to 7 AUTHOR: Bc. Lenka Svobodová DEPARTMENT: Department of Mathematics and Mathematical Education SUPERVISOR: Mgr. Marie Tichá, CSc. ABSTRACT: The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part looks at the cognitive process of pupils and possible ways of their motivation during fractions teaching. Furthermore, it outlines causes of lack of understanding of fractions and re-education interventions. The empirical part is based on a qualitative research whose main objective was to determine how the pupils are able to solve fractions exercises independently and creatively and what mistakes they make. Various methods of data collection were used, such as interview with teachers on issues of fractions teaching in elementary schools, non- standardised test with fractions exercises and additional interview with the tested pupils. This part also describes the preparation of the research, the research itself and its results KEYWORDS: fractions, interpretations, representations, models, misunderstandings, mistakes, teaching approaches
