Application of mind maps in ELT with the emphasis on lexis in one-to-one courses, groups and self-teaching
Využití myšlenkových map ve výuce angličtiny s důrazem na slovní zásobu v individuálních kurzech, ve skupinách a se samouky
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67411Identifikátory
SIS: 149172
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vít, Radek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
10. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Myšlenkové mapy, Mind map box, paměť, strategie učení, styly učení, mnemotechnická pomůcka, asociace, aktivityKlíčová slova (anglicky)
Mind maps, mind map box, memory, learning strategies, learning styles, mnemonic device, associations, activitiesTato práce se zabývá aplikováním myšlenkových map při vyučování anglického jazyka. Vychází přitom z diplomové práce Využití myšlenkových map ve výuce angličtiny a dále zkoumá a rozvíjí její předpoklady. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část podává vysvětlení, proč právě myšlenkové mapy by mohly sloužit jako efektivní strategie učení. Věnuje se problematice paměti, organizace myšlenek, strategiím na podporu ukotvení nových informací a stylům učení žáků. V praktické části nalezneme příklady aktivit zaměřených na různé jazykové dovednosti založené na myšlenkových mapách. Stěžejní část je potom ta, které se soustřeďuje na novou techniku učení se slovíček pomocí myšlenkových map. Nachází se zde kapitoly, které se zaměřují na možnosti aplikace této techniky v individuálních kurzech, ve skupinách a pro samouky. Popis nové techniky učení je doplněný výzkumem. Na rozdíl od diplomové práce se výzkum tentokrát soustřeďuje na využití této techniky ve skupině.
This work deals with an implementation of mind maps in ELT. It stems from the master thesis Mind Maps in English Language Teaching, and it further explores and develops its assumptions. This thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part gives an explanation why mind maps serve as an effective learning strategy. It is dedicated to the problem of memory, organisation of thoughts, strategies of consolidation, and learning styles. Examples of activities focused on various language skills based on mind maps, can be found in the practical part of the thesis. The crucial part is the one which concentrates on a new technique of learning vocabulary via mind maps. In this part, there are chapters devoted to an application of this technique in one-to-one courses, groups and in self-teaching. Observations are added to the description of the technique. As oppose to the master thesis, this time the research focuses on using the technique in a group.