Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky
Lexicon Evaluation of Children before their Enrolling in School
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67390Identifiers
Study Information System: 149171
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
pasivní slovní zásoba, aktivní slovní zásoba, diagnostický test, předškolní věkKeywords (English)
receptive vocabulary, expressive vocabulary, diagnostic test, pre-school ageNÁZEV: Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Lucie Durdilová KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Abstrakt: Předkládaná práce se zaměřuje na hodnocení lexikálně - sémantické jazykové roviny u dětí v pozdním předškolním věku, konkrétně sleduje jejich výkony v oblasti receptivního a expresivního slovníku. Vlastní měření je realizováno prostřednictvím metody diagnostického testu, jenž byl sestaven na podkladě inspirace čerpané v zahraničí, především v anglofonním jazykovém prostředí. Slovní zásoba je testována u populace intaktní a u jedinců se specificky narušeným vývojem řeči, s cílem porovnání získaných dat. Vzešlá zjištění by měla napomoci ke zvýšení efektivity logopedické intervence v oblasti obsahové stránky řeči u předškolních dětí. Projekt vychází ze skutečnosti, že v současné době není v České republice dostupný aktuální testový materiál určený ke komplexnímu zhodnocení slovní zásoby. Klíčová slova: pasivní slovní zásoba, aktivní slovní zásoba, diagnostický test, předškolní věk Rigorózní práce je součástí výstupů grantového projektu č. 633912, s názvem Diagnostika slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky, finančně podpořeného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze (GAUK).
TITLE: The Lexicon Evaluation of Children before their Enrolling in School AUTHOR: Lucie Durdilová DEPARTMENT: Special Education SUPERVISOR: Doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Abstract: The submitted thesis is focused on evaluation of lexical - semantic levels of language in children in late pre-school age, it specifically follows up their achievement in parts of receptive and expressive vocabulary. The measurement is implemented through the diagnostic test method which was compiled on the basis of foreign inspiration drawn especially from anglophone linguistic ambience. The lexicon is measured in intact population and in children with specific language impairment with the aim to compare obtained data. Developed findings should help to increase efficiency of logopedic intervention in content part of the speech. The project is based on the fact that currently there are no useful update tests available in the Czech Republic for global evaluation of lexicon. Keywords: receptive vocabulary, expressive vocabulary, diagnostic test, pre-school age The dissertation is constituent part of outputs in grant project n. 633912, titled The Lexicon Evaluation of Children before their Enroling in School. It is financially supported by Charles University Grant Agency (GAUK).