K dějinám farmaceutického marketingu a reklamy v ČSR v letech 1918 - 1938.
Contributions to the History of the Pharmaceutical Industry, Marketing and Advertising in the Czechoslovak republic in 1918-1938
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66960Identifiers
Study Information System: 104396
Collections
- Kvalifikační práce [6721]
Author
Advisor
Referee
Dohnal, František
Lisá, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Pharmacy in Hradec Králové
Discipline
Social Pharmacy
Department
Department of Social and Clinical Pharmacy
Date of defense
12. 12. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Farmaceutická fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Pass
10. ABSTRAKT Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra: Katedra sociální a klinické farmacie Kandidát: PharmDr. MVDr. Vilma VRANOVÁ Školitel: Doc. RNDr. PhMr. Václav RUSEK, Csc. Název disertační práce: K dějinám farmaceutického průmyslu, marketingu a reklamy v Československé republice v letech 1918 - 1938 Práce "K dějinám farmaceutického průmyslu, marketingu a reklamy v Československé republice v letech 1918 - 1938" se zabývá vznikem a vývojem farmaceutického marketingu se zaměřením na jednu složku marketingového mixu a to reklamu. Práce pojednává o vzniku a vývoji farmaceutického průmyslu, kde popisuje vznik firem Interpharma a Druvet, popisuje základní prvky marketingu a jeho specifiky ve farmacii, dále se věnuje základním složkám marketingového mixu, jako je vlastní léčivý přípravek, cenotvorba a propagace. Práce přináší nové údaje o dějinách farmaceutického průmyslu, získané na základě archivního výzkumu, zejména o rozvoji reklamy a její právní regulace a to i v mezinárodním měřítku. Jako prameny pro zpracování práce byly použity archivní dokumenty, dobový tisk, Sbírky zákonů Československé republiky a Sbírky zákonů a nařízení říšského zákoníku.
11. ABSTRACT Charles University in Prague, Faculty Of Pharmacy Department: Department of Social and Clinical Pharmacy Candidate: PharmDr. MVDr. Vilma VRANOVÁ Supervisor: Doc. RNDr. PhMr. Václav RUSEK, Csc. Title of doctoral thesis: Contributions to the history of the pharmaceutical industry, marketing and advertising in the Czechoslovak Republic in 1918 - 1938 Doctoral thesis "The history of the pharmaceutical industry, marketing and advertising in the Czechoslovak Republic in the years 1918 - 1938" explores the origins and development of pharmaceutical marketing, with a focus on one component of the marketing mix namely advertising. The thesis is divided into chapters that deal with the origins and development of the pharmaceutical industry, describing the formation of companies Interpharma and Druvet, describes fundamental elements of the marketing mix. The thesis also discusses basic elements of the marketing mix such as a medicinal product, pricing and promotion. The work is based on archival research and brings new information on the history of the pharmaceutical industry, especially the development of advertising and its legal regulation even in international aspects. Archival documents, newspapers, Collection of Laws of the Czechoslovak Republic and Collection of laws and regulations of Imperial Code...