Marketingový výzkum image sportovních značek
The marketing research of the image of sports brands
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66725Identifiers
Study Information System: 135029
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Čáslavová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sportovní značka, identita značky, image značky, osobnost značky, marketingový výzkum, projektivní technikyKeywords (English)
sports brand, brand identity, brand image, brand personality, marketing research, projective techniquesNázev: Marketingový výzkum image sportovních značek Cíle: Cílem šetření je identifikovat image pěti nejznámějších sportovních značek na českém trhu z pohledu pražské generace Y, jejíž věková hranice je vymezena dle Bergha (2012). V samotném závěru práce pak dané výsledky vzájemně porovnat. Metody: Středem zájmu se stala značka a to, jak ji spotřebitel vnímá. Marketingový výzkum, formou elektronického dotazování, využitý v této práci, je možné kvalifikovat jako kvantitativní s využitím kvalitativních technik. Je založen na zkoumání postoje respondentů ke konkurenčním značkám z jednoho tržního segmentu. V dotazníku byla za stěžejní brána baterie osobnostních vlastností, která je však doplněna o modifikované projektivní techniky, tj. asociační testy a emocionální spojení značek s barvami. Výsledky: Z výsledků šetření vyplývá, že mezi silně vnímané osobnostní vlastnosti zkoumaných sportovních značek patří "důvěryhodná" a "vzbuzuje pocit aktivního života a zdraví". Mezi neutrálně vnímané atributy patří "vzrušující" a mezi zcela nevystihující lze pak zařadit charakteristiku "agresivní". Při vyhodnocení emocionality značek pomocí limbického mapování dominují převážně černá, bílá, modrá a červená barva. Klíčová slova: sportovní značka, identita značky, image značky, osobnost značky, marketingový výzkum,...
Title: The marketing research of the image of sports brands Objectives: The objective of the inquiry is to identify the image of the 5 best known sports brands on the Czech market from the Prague generation Y point of view, whose age limit is defined by Bergha (2012). At the very end of the survey we then compare the acquired results with one another. Methods: The center of interest was the brand and how the consumer perceives it. The marketing research, used in this survey in the form of the electronic inquiry, can be assessed as quantitative with the use of qualitative techniques. It is based on studying the respondents' approach to competitive brands from one market segment. As crucial in the questionnaire was a battery of personal qualities, which was however supplemented by modified projective techniques, i.e. association tests and emotional connection of brands with colours. Results: The inquiry results show that among strongly perceived personal qualities of the examined sports brands is "trustworthy" which gives the impression of active life and health. Among neutrally perceived attributes is "exciting" and quite unapt characteristic is "aggressive". When evaluating the emotionality of the brands by means of limbic mapping, colours like black, white, blue and red predominantly dominate....