Komparace výsledků maturitních zkoušek absolventů gymnázií
Comparison of the results of final examinations graduates of grammar schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66264Identifiers
Study Information System: 147970
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Závěrečná práce zpracovává téma víceletých gymnázií. Teoretická část práce se zabývá gymnázii a jejich základní charakteristikou, osmiletým gymnáziem jakožto tradiční formou víceletého gymnázia, jeho pojetím studia a výsledky mezinárodních i republikových šetření s ním souvisejícími. Dále popisuje základní rysy středoškolské soustavy ve Středočeském kraji s přihlédnutím ke gymnaziálnímu vzdělávání. Empirická část je kvantitativní obsahovou analýzou záznamových archů a protokolů maturitních zkoušek z 12 gymnázií Středočeského kraje, která srovnává a hodnotí úspěšnost absolventů osmiletých gymnázií u státních maturitních zkoušek ve srovnání s absolventy gymnázií čtyřletých na území Středočeského kraje v roce 2013. KLÍČOVÁ SLOVA: Gymnázium čtyřleté, víceleté, osmileté, dualismus, jednotná škola, mezinárodní šetření, Středočeský kraj, analýza, komparace, český jazyk, matematika, anglický jazyk
Final thesis works with the topic of multi-year grammar schools. The theoretical part of the thesis deals with secondary grammar schools and their characteristics, the eight-year grammar school as a traditional form of multi-year grammar school, its conception of study and the results of international and national research related to them. It also describes the basic features of the school system in the Central Bohemian Region with regard to grammar school education. The empirical part is a quantitative content analysis of the record sheets and proceedings of final examinations of 12 grammar schools in the Central Bohemian Region, which compares and evaluates the success of graduates of eight-year grammar schools in the state school-leaving examinations in comparison with graduates of four-year grammar schools in the Central Bohemian Region in 2013. KEY WORDS: Four-year grammar school, multi-year, eight-year, dualism, comprehensive school, international research, Central Bohemian Region, analysis, comparison, Czech language, maths, English language