Zobrazit minimální záznam

Work with professional text on secondary vocational school
dc.contributor.advisorKvítková, Naděžda
dc.creatorŽelezná, Petra
dc.date.accessioned2019-02-19T14:01:02Z
dc.date.available2019-02-19T14:01:02Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/6565
dc.description.abstractProblematikou, jíž se ve své práci zabývám, je recepce a produkce odborného textu na střední odborné škole (SOŠ). Své zkoumání jsem omezila na konkrétní typ střední odborné školy, a to na střední zdravotnickou školu (SZŠ), kde v současné době vyučuji. Tento typ střední odborné školy představuje v síti středních odborných škol zcela svébytný kontext. Střední zdravotnická škola (přesně SZŠ a VZŠ Alšovo nábřeží Praha 1), na které jako učitelka působím, vychovává a vzdělává budoucí zdravotnické pracovníky nelékařských oborů - tj.oční techniky, dále farmaceutické a zdravotní laboranty a zubní techniky (poslední ročníky tohoto studia) a nově laboratorní asistenty a asistenty zubního technika (obory vzniklé ve školním roce 2005/2006). Pozornost jsem ve svém výzkumu věnovala práci s odborným textem, v užším pojetí rozvíjení receptivních dovedností, a to jednak porozumění textu, osvojování odborné terminologie, metodám a technikám racionálního studia z textu a jednak žákovské produkci odborného textu. Těžištěm celé práce se však stala recepce odborného textu na SOŠ, neboť na rozdíl od probádaného a odborně zpracovaného tématu produkce (Čechová, 1998) není tato problematika zatím systémově zpracovaná. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractDas Thema der Dissertation betrifft die Rezeption und Produktion des Fachtextes an der mittleren Fachschule. Der Schwerpunkt liegt überwiegend in der Rezeption des Fachtextes. Das Ziel der Dissertation ist es, das Niveau der rezeptiven Fähigkeiten der tschechischen Mittelschüler beim Lesen des Fachtextes und bei seiner Analyse festzustellen. Die Forschung wurde an 6 tschechischen medizinischen Fachschulen realisiert. In dem theoretischen Teil der Dissertation wird die Kooperation des Sprachund Fachunterrichts an der konkreten medizinischen Fachschule erwähnt. Dieser Teil behandelt auch die Problematik des Textes, insbesondere die mehrdeutige Begriffsbestimmung, die spezifischen Aspekte der Fachsprache (die Fachwörter, der Textaufbau, die Subjekte des Textes - der Autor und der Empfänger), die Textanalyse und ihre Bedeutung im Sprachunterricht. Prinzipiell ist die Frage der Erziehung zum Textverständnis und zu seiner Interpretation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvyučovací metodycs_CZ
dc.subjectodborné textycs_CZ
dc.subjectodborné školycs_CZ
dc.titlePráce s odborným textem na střední odborné školecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-06-19
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId137099
dc.title.translatedWork with professional text on secondary vocational schoolen_US
dc.contributor.refereeMinářová, Eva
dc.contributor.refereeŠindelářová, Jaromíra
dc.identifier.aleph000587584
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csProblematikou, jíž se ve své práci zabývám, je recepce a produkce odborného textu na střední odborné škole (SOŠ). Své zkoumání jsem omezila na konkrétní typ střední odborné školy, a to na střední zdravotnickou školu (SZŠ), kde v současné době vyučuji. Tento typ střední odborné školy představuje v síti středních odborných škol zcela svébytný kontext. Střední zdravotnická škola (přesně SZŠ a VZŠ Alšovo nábřeží Praha 1), na které jako učitelka působím, vychovává a vzdělává budoucí zdravotnické pracovníky nelékařských oborů - tj.oční techniky, dále farmaceutické a zdravotní laboranty a zubní techniky (poslední ročníky tohoto studia) a nově laboratorní asistenty a asistenty zubního technika (obory vzniklé ve školním roce 2005/2006). Pozornost jsem ve svém výzkumu věnovala práci s odborným textem, v užším pojetí rozvíjení receptivních dovedností, a to jednak porozumění textu, osvojování odborné terminologie, metodám a technikám racionálního studia z textu a jednak žákovské produkci odborného textu. Těžištěm celé práce se však stala recepce odborného textu na SOŠ, neboť na rozdíl od probádaného a odborně zpracovaného tématu produkce (Čechová, 1998) není tato problematika zatím systémově zpracovaná. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enDas Thema der Dissertation betrifft die Rezeption und Produktion des Fachtextes an der mittleren Fachschule. Der Schwerpunkt liegt überwiegend in der Rezeption des Fachtextes. Das Ziel der Dissertation ist es, das Niveau der rezeptiven Fähigkeiten der tschechischen Mittelschüler beim Lesen des Fachtextes und bei seiner Analyse festzustellen. Die Forschung wurde an 6 tschechischen medizinischen Fachschulen realisiert. In dem theoretischen Teil der Dissertation wird die Kooperation des Sprachund Fachunterrichts an der konkreten medizinischen Fachschule erwähnt. Dieser Teil behandelt auch die Problematik des Textes, insbesondere die mehrdeutige Begriffsbestimmung, die spezifischen Aspekte der Fachsprache (die Fachwörter, der Textaufbau, die Subjekte des Textes - der Autor und der Empfänger), die Textanalyse und ihre Bedeutung im Sprachunterricht. Prinzipiell ist die Frage der Erziehung zum Textverständnis und zu seiner Interpretation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990005875840106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV