Práce s odborným textem na střední odborné škole
Work with professional text on secondary vocational school
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6565Identifiers
Study Information System: 137099
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Minářová, Eva
Šindelářová, Jaromíra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
vyučovací metody, odborné texty, odborné školyProblematikou, jíž se ve své práci zabývám, je recepce a produkce odborného textu na střední odborné škole (SOŠ). Své zkoumání jsem omezila na konkrétní typ střední odborné školy, a to na střední zdravotnickou školu (SZŠ), kde v současné době vyučuji. Tento typ střední odborné školy představuje v síti středních odborných škol zcela svébytný kontext. Střední zdravotnická škola (přesně SZŠ a VZŠ Alšovo nábřeží Praha 1), na které jako učitelka působím, vychovává a vzdělává budoucí zdravotnické pracovníky nelékařských oborů - tj.oční techniky, dále farmaceutické a zdravotní laboranty a zubní techniky (poslední ročníky tohoto studia) a nově laboratorní asistenty a asistenty zubního technika (obory vzniklé ve školním roce 2005/2006). Pozornost jsem ve svém výzkumu věnovala práci s odborným textem, v užším pojetí rozvíjení receptivních dovedností, a to jednak porozumění textu, osvojování odborné terminologie, metodám a technikám racionálního studia z textu a jednak žákovské produkci odborného textu. Těžištěm celé práce se však stala recepce odborného textu na SOŠ, neboť na rozdíl od probádaného a odborně zpracovaného tématu produkce (Čechová, 1998) není tato problematika zatím systémově zpracovaná. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Das Thema der Dissertation betrifft die Rezeption und Produktion des Fachtextes an der mittleren Fachschule. Der Schwerpunkt liegt überwiegend in der Rezeption des Fachtextes. Das Ziel der Dissertation ist es, das Niveau der rezeptiven Fähigkeiten der tschechischen Mittelschüler beim Lesen des Fachtextes und bei seiner Analyse festzustellen. Die Forschung wurde an 6 tschechischen medizinischen Fachschulen realisiert. In dem theoretischen Teil der Dissertation wird die Kooperation des Sprachund Fachunterrichts an der konkreten medizinischen Fachschule erwähnt. Dieser Teil behandelt auch die Problematik des Textes, insbesondere die mehrdeutige Begriffsbestimmung, die spezifischen Aspekte der Fachsprache (die Fachwörter, der Textaufbau, die Subjekte des Textes - der Autor und der Empfänger), die Textanalyse und ihre Bedeutung im Sprachunterricht. Prinzipiell ist die Frage der Erziehung zum Textverständnis und zu seiner Interpretation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)