Obraz ženy a muže v učebnicích dějepisu
Representation of women and men in history textbooks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65630Identifiers
Study Information System: 117875
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
gender, obraz ženy, obraz muže, učebnice dějepisu, obsahová analýzaKeywords (English)
gender, representation of women, representation of men, history textbooks, content analysisV práci se věnuji problematice genderu v učebnicích z hlediska obrazu ženy a muže. Především se zaměřuji na otázku "Jak je to se zachycením žen a mužů na obraze v učebnicích dějepisu?" Pojetí ženy a muže v předmětu dějepisu vychází zejména z historického kontextu, kdy učebnice reflektují skutečné události doby minulé. Pro celistvost práce v úvodní části seznamuji s problematikou genderu v učebnicích na obecné rovině a také se samotným pojetím genderu. Součástí je rovněž obsahová analýza vybraných učebnic.
This work deals with the issue of gender in textbooks regarding the image of woman and man, with the main question being: What is the image of woman and man in history textbooks give us? History as a subject reflects the conception of woman and man as based mainly on the historical context in which the textbooks reflect the actual events of the past. The introductory part of the work starts treating gender on a general level and then preceeds to a specifical gender analysis of textbooks. The following part of the work presents content analysis of selected history textbooks.