Biologické dovednosti žáků
Pupils's Skills in Biology
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65463Identifiers
Study Information System: 104879
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Papáček, Miroslav
Dostál, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Badatelsky orientovaná výuka, biologie, biologické dovednosti, dotazníkové šetření, dovednosti žáků, gymnázium, testování, základní škola, žáciKeywords (English)
inquiry-based science teaching (IBSE), biology, biological skills, questionnaire survey, pupil skills, grammar school, testing, primary school, pupilsNÁZEV: Biologické dovednosti žáků AUTOR: Radka Čudová KATEDRA: Katedra Biologie a environmentálních studií ŠKOLITEL: Doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. ABSTRAKT: Cílem disertační práce je vytvořit strukturaci a kategorizaci biologických dovedností pro základní školu a gymnázium a zjistit reálný stav osvojení vybraných dovedností u žáků jednotlivých stupňů škol. V teoretické části práce byla provedena obsahová analýza vybraných světových oficiálních kurikulárních dokumentů a studií zaměřených na výuku biologie zjišťující přístupy ke strukturaci biologických dovedností. V praktické části byl na základě této analýzy a studia pedagogicko-psychologické literatury vytvořen strukturovaný systém dovedností respektující badatelský přístup k výuce. V širším kolektivu v rámci projektu, do něhož tato práce spadala, bylo provedeno dotazníkové šetření zaměřené na učitele základních, středních a vysokých škol, které si kladlo za cíl odhalit jejich požadavky na úroveň dovedností v biologii na jednotlivých stupních vzdělávání. Výsledky tohoto šetření byly použity ve druhé fázi k vytvoření testové jednotky, zaměřené na testování osvojených biologických dovedností ve čtyřech kategoriích: 1. Identifikace biologických problémů a kladení otázek, 2. Získávání informací a jejich zaznamenávání, 3. Třídění informací a jejich zpracování a...
TITLE: Pupils's Skills in Biology AUTOR: Radka Čudová DEPARTMENT: Department of Biology and Environmental Studies SUPERVISOR: Doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. ABSTRACT: The aim of this work is to create the structure and the categorization of primary and high school biological skills and find out the real condition of selected skills at student of particular school levels. In the theoretical part of the work, there was made a content analysis of selected world official school curricula and studies aimed at investigation the teaching of biology and the approaches to structuring of biological skills. In the practical part, there was established structured system of skills respecting inquiry-based science teaching (IBSE) based on the analysis and study of pedagogical-psychological literature. A questionnaire was made in a broader team of the project to which the thesis came under a survey which investigated the opinions and requirements of the skill level in biology of lower secondary (ISCED 2), secondary general (grammar) school teachers (ISCED 3) and academics. The results of this survey were used to create the test unit aimed at testing biological skills in four categories: A. Identification of biological problems and asking questions, B. Information searching and recording, C. Classification and process...