Systém hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách ve Středočeském kraji
Evaluation of teaching in nursery schools in the Central Region
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62120Identifiers
Study Information System: 148129
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Pedagogický proces, hodnocení, evaluace, profesní portfolio, 360 zpětná vazba, kritéria hodnocení, kompetence učitelůKeywords (English)
Learning process, assessment, evaluation, professional portfolio, 360 feedback rating, assessment criteria, responsibilities of teachers2 ABSTRAKT: Závěrečná bakalářská práce se zabývá otázkou hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách. Přináší informace o tom, jaké formy hodnocení jsou využívány, které metody jsou nejčastěji voleny, a jaká kriteria hodnocení si školy stanovují. V práci je dále položena otázka, zda se hodnocení v mateřských školách zaměřuje na průběh pedagogického procesu nebo na výsledky vzdělávání. V teoretické části poskytuje práce přehled o významu jednotlivých pojmů v oblasti řízení pedagogického procesu a jeho hodnocení. Podstatnou část tvoří výzkum, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření a analýzou inspekčních a výročních zpráv ČŠI. Výsledkem je pak zmapování současného stavu řízení a hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách. KLÍČOVÁ SLOVA: Pedagogický proces, hodnocení, evaluace, profesní portfolio, 360 zpětná vazba, kritéria hodnocení, kompetence učitelů.
3 ABSTRACT: Final thesis deals with the question of evaluation of teaching in nursery schools. It provides information on what forms of assessment are used, which methods are the most frequently chosen, and what evaluation criteria to determine school. The paper also asked whether the evaluation in kindergartens focuses on the progress of the educational process or learning outcomes. The theoretical part provides an overview of the importance of individual concepts in the management of the educational process and its evaluation. A substantial part of the research, which was conducted through a questionnaire survey and analysis of the annual CSI. The result is a mapping of the current state of management and evaluation of teaching in nursery schools. KEYWORDS: Learning process, assessment, evaluation, professional portfolio, 360 feedback rating, assessment criteria, responsibilities of teachers.