Interdisciplinární přístup k výuce přírodovědných předmětů na středních odborných školách nechemického zaměření
Interdisciplinary Access to Teaching Science at Vocational Schools with Nonchemical Specialization
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61716Identifiers
Study Information System: 132251
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Beneš, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů, školní vzdělávací programy, výuka na středních odborných školáchKeywords (English)
Integrated science education, school educational programmes, education at vocational schoolsZavádění rámcových vzdělávacích programů přineslo zvláště do českého středního školství mnoho změn. Jednou z nich je zařazení vzdělávací oblasti přírodovědné vzdělávání do mnoha oborů středních odborných škol, kde předtím nebyla. To s sebou přineslo jistá specifika a problémy. Některé školy řeší současnou situaci zaváděním integrovaného přírodovědného předmětu. Část této bakalářské práce je věnována současnému stavu výuky přírodovědných předmětů v ČR. Hlavním přínosem práce jsou pak výsledky obsahové analýzy školních vzdělávacích programů škol, na kterých se integrovaný předmět vyučuje. Pozornost byla věnována především samotné realizaci předmětu, hodinové dotaci, obecným cílům a edukačním strategiím. Dále jsou zde uvedeny výsledky výzkumu postojů učitelů k výuce chemie na SOŠ a výsledky strukturovaného rozhovoru s vyučujícím integrovaného přírodovědného předmětu. Zhodnocen je přístup k integraci přírodovědných předmětů i postoj učitelů k takto pojaté výuce.
Implementation of school educational programmes brought many changes, particularly at secondary schools in the Czech Republic. One of them is the inclusion of education into the field of natural sciences in many fields of secondary vocational schools, where it was previously missing. This brought some specifics and problems. Some schools are coping with the current situation by implementing an integrated science course. A part of this bachelor thesis is focused on the current state of science teaching in the Czech Republic. The main contribution of this thesis are the results of the content analysis of educational programmes at schools, where the integrated science course is taught. Special attention was paid to the actual implementation of the course, number of hours, general objectives and educational strategies. Another part of this thesis contains the results of a research on teachers' approach to teaching chemistry at secondary vocational schools and the results of a structured interview with a teacher of the integrated science course. The approach to the integration of science courses and teachers' attitudes towards this concept of teaching is evaluated as well.