Zobrazit minimální záznam

Non-Euclidean geometry for secondary schools
dc.contributor.advisorDvořák, Petr
dc.creatorMiháliková, Lucia
dc.date.accessioned2017-05-26T08:51:28Z
dc.date.available2017-05-26T08:51:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/61665
dc.description.abstractCílem práce je vhodné zpracování tématu neeuklidovské geo- metrie pro střední školy. V práci je obsažen historický úvod, který popisuje cestu k objevu neeuklidovské geometrie. Úvod je zaměřen na neúspěšné dů- kazy pátého Euklidova postulátu, jakož i chybám, kterých se v nich matematici dopouštěli. Práce pokračuje seznamem vět, které jsou ekvivalentní s pátým po- stulátem a soustřeďuje se na různé způsoby rozdělení geometrie v literatuře, a upřesněním místa neeuklidovské geometrie v těchto rozděleních. Práce také demonstruje využití neeuklidovské geometrie v každodenním životě. Důleži- tou částí je zavádění prvotní představy o neeuklidovské geometrii za pomocí trojrozměrných modelů této geometrie. Práce má též přiblížit čtenáři jakými způsoby můžeme ke geometrii přistupovat, a jaké jsou jejich výhody a nevý- hody. Poslední část je věnovaná praktické práci s neeuklidovskou geometrií. Pro tento účel byl vybrán vhodný matematický model této geometrie, ve kte- rém se dá snadno pracovat i za pomoci matematických softwarů často využí- vaných při výuce na středních školách. Klíčová slova: neeklidovská geometrie, Lobačevského geometrie, euklidovská geometrie, 5. Euklidův axiom, Beltrami-Kleinův model 1cs_CZ
dc.description.abstractThe aim is appropriate elaboration of the subject non-Euclidean geometry to high school. The work includes historical introduction that de- scribes the path to the discovery of non-Euclidean geometry. Introduction is focused on failed proof attempts of the fifth Euclidean postulate, as well as errors in them which mathematicians committed. Work continues with list of sentences that are equivalent to the fifth postulate and focuses on different ways of partitioning the geometry in the literature, and clarifying the place of non-Euclidean geometry in these distributions. The work also demonstra- tes the use of non-Euclidean geometry in everyday life. The important part is the introduction of the primary notion of non-Euclidean geometry using three-dimensional models of this geometry. Aim of thesis is to show the rea- der which ways we can use to approach geometry, what are the advantages and disadvantages of these methods. The last section is devoted to practical work with non-Euclidean geometry. For this purpose, appropriate mathemati- cal model of this geometry was chosen, easy to operate even with the help of mathematical software often used for teaching in high school. Keywords: Non-Euclidean geometry, geometry of Lobachevsky, Euclidean geometry, 5. axiom of Euclid, Beltrami-Klein model 1en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectNeeklidovská geometriecs_CZ
dc.subjectLobačevského geometriecs_CZ
dc.subjectEuklidovská geometriecs_CZ
dc.subjectNon-Eulidean geometryen_US
dc.subjectGeometry of Lobachevkyen_US
dc.subjectEuklid geometryen_US
dc.titleNeeuklidovská geometrie pro střední školycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-04
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId136703
dc.title.translatedNon-Euclidean geometry for secondary schoolsen_US
dc.contributor.refereeZhouf, Jaroslav
dc.identifier.aleph001847866
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem práce je vhodné zpracování tématu neeuklidovské geo- metrie pro střední školy. V práci je obsažen historický úvod, který popisuje cestu k objevu neeuklidovské geometrie. Úvod je zaměřen na neúspěšné dů- kazy pátého Euklidova postulátu, jakož i chybám, kterých se v nich matematici dopouštěli. Práce pokračuje seznamem vět, které jsou ekvivalentní s pátým po- stulátem a soustřeďuje se na různé způsoby rozdělení geometrie v literatuře, a upřesněním místa neeuklidovské geometrie v těchto rozděleních. Práce také demonstruje využití neeuklidovské geometrie v každodenním životě. Důleži- tou částí je zavádění prvotní představy o neeuklidovské geometrii za pomocí trojrozměrných modelů této geometrie. Práce má též přiblížit čtenáři jakými způsoby můžeme ke geometrii přistupovat, a jaké jsou jejich výhody a nevý- hody. Poslední část je věnovaná praktické práci s neeuklidovskou geometrií. Pro tento účel byl vybrán vhodný matematický model této geometrie, ve kte- rém se dá snadno pracovat i za pomoci matematických softwarů často využí- vaných při výuce na středních školách. Klíčová slova: neeklidovská geometrie, Lobačevského geometrie, euklidovská geometrie, 5. Euklidův axiom, Beltrami-Kleinův model 1cs_CZ
uk.abstract.enThe aim is appropriate elaboration of the subject non-Euclidean geometry to high school. The work includes historical introduction that de- scribes the path to the discovery of non-Euclidean geometry. Introduction is focused on failed proof attempts of the fifth Euclidean postulate, as well as errors in them which mathematicians committed. Work continues with list of sentences that are equivalent to the fifth postulate and focuses on different ways of partitioning the geometry in the literature, and clarifying the place of non-Euclidean geometry in these distributions. The work also demonstra- tes the use of non-Euclidean geometry in everyday life. The important part is the introduction of the primary notion of non-Euclidean geometry using three-dimensional models of this geometry. Aim of thesis is to show the rea- der which ways we can use to approach geometry, what are the advantages and disadvantages of these methods. The last section is devoted to practical work with non-Euclidean geometry. For this purpose, appropriate mathemati- cal model of this geometry was chosen, easy to operate even with the help of mathematical software often used for teaching in high school. Keywords: Non-Euclidean geometry, geometry of Lobachevsky, Euclidean geometry, 5. axiom of Euclid, Beltrami-Klein model 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990018478660106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV