Ability of Czech Speakers of English to Pronounce Words with Silent Letters
Schopnost českých mluvčích AJ vyslovit slova s tichými písmenky
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61658Identifiers
Study Information System: 145870
CU Caralogue: 990018525680106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Farrell, Mark Robert
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
němá písmena, výslovnost, pravopis, shoda mezi grafémem a fonémem, etymologie, analogieKeywords (English)
silent letters, pronunciation, spelling, grapheme-to-phoneme correspondence, etymology, analogyCílem této bakalářské práce je nastínit historický vývoj anglických němých písmen a poukázat na jejich roli v současné angličtině. Teoretická část se zaměří na definici němých písmen a odhalí příčiny jejich vzniku. Práce se dále věnuje jednotlivým němým písmenům a popisuje, v kterých pozicích se nejčastěji vyskytují. V praktické části se pak hodnotí schopnost českých studentů vyslovovat slova obsahující němá písmena. Výzkum se zaměří především na porovnání nahrávek žáků kvinty a oktávy osmiletého gymnázia.
The aim of this thesis is to show the historical development of silent letters and their role in contemporary English. In the theoretical part a definition of a silent letter is provided and the reasons for its emergence are outlined. Moreover, we will concentrate on individual silent letters and describe in which positions they normally occur. In the practical part the ability of Czech learners of English to pronounce selected words with silent letters is assessed. The research includes a comparison of recordings obtained from students of the first and the fourth year of upper-secondary education.