Školní třída z genderové perspektivy - projevy dětí při vyučování
School class from a gender perspective - the behaviour of the children in the classroom
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61641Identifikátory
SIS: 121746
Kolekce
- Kvalifikační práce [18049]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pecha Šimotová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
23. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
gender, genderová identita, re, produkce femininity a masculinity, základní školaKlíčová slova (anglicky)
gender, gender identity, re, production of femininity and masculinity, elementary schoolBAKALÁŘSKÁ PRÁCE Školní třída z genderové perspektivy - projevy dětí při vyučování Abstrakt Zabývala jsem se projevy dívek a chlapců při vyučování na prvním stupni základní školy. Vytvořila jsem typologii dětí v jedné školní třídě v kontextu femininních a maskulinních rysů. Věnovala jsem se hledisku dětí samotných, jejich motivaci a způsobu, jakým vnímají pravidla chování a osobu třídní učitelky. Vedlejším tématem byl pohled učitelky na děti a jejich projevy. V první polovině práce jsem nejprve krátce představila gender jako vědecký a zároveň společenský fenomén. Dále jsem popsala významné genderové aspekty v dětském vývoji. Nakonec jsem se soustředila na gender ve školní třídě. Ve druhé polovině práce představuji průběh výzkumu, výsledky, jejich interpretaci a komparaci s teoretickým podkladem. Klíčová slova žák, žákyně, vyučování, gender, škola, učitelka, genderové stereotypy, školství Natálie Fousková Praha 2014
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE The school class from the gender perspective - children's behaviour during the lessons Abstract I focused on the behaviour of girls and boys during their lessons at the first stage of elementary school. I created a topology of children in one class, concentrating on the masculine or feminine features of their behaviour. I explored the views of the children, including their motivation and the way they perceive the rules of behaviour and their teacher. The secondary topic is the teacher's view of the children and their conduct. In the first half of the thesis I introduce gender as both a scientific and social phenomenon, describing important aspects of gender in a child's development and concentrating on the role of gender in the classroom. In the second half of the thesis I introduce the method and process of performing the research, its results, their interpretation and a comparison with the theoretical basis. Key words pupils, school lessons, gender, school, teacher, gender stereotypes, education Natálie Fousková Praha 2014