Graffiti a Street Art, jejich sociokulturní a umělecké kontexty
Graffiti and Street Art, their's socioculturals and art's contextes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60496Identifiers
Study Information System: 95811
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Consultant
Fulková, Marie
Referee
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
graffiti, street art, umění, výtvarná výchova, kontext, kultura, výzkum, sociální interakceKeywords (English)
graffiti, street art, art, art education, context, culture, research, social interactionFEJTOVÁ, Klára. Graffiti a street art, jejich sociokulturní a umělecké kontexty. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce PhDr. Jan Šmíd, Ph.D., 232 str. (Přílohy: 3 plastické objekty) V diplomové práci jsem se pokusila zmapovat vznik a vývoj graffiti a street artu. Jejich možná východiska, zdroj inspirace a souvislost s uměním v průběhu historie i v současnosti. Zmínila jsem také jejich přesah a využití v reklamě, současném umění a designu. Stručně jsem se věnovala i sociokulturním vlivům a provázanosti s touto oblastí umění. Svou pozornost jsem v teoretické části zaměřila na nové trendy graffiti a street artu. V didaktické části jsem využila konkrétně ekologické trendy k vytvoření výtvarné řady. Skrze ni jsem propojila výtvarnou a environmentální výchovu a ověřila, že žáky v dané skupině zajímá zařazení tohoto tématu do výuky. Součástí výtvarné řady je výzkumná sonda, která zjistila názory a převážně potvrdila zájem žáku v dané skupině o toto téma.
FEJTOVÁ, Klára. Graffiti and street art, their's socioculturals and art's contextes. Prague, 2013. Thesis. Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Fine Arts. Supervisor PhDr. Jan Šmíd, Ph.D., 232 pages.(Appendices: 3 plastic objects) In my diploma paper, I attempted to map the origins and evolution of graffiti and street art. Their possible starting point, sources of inspiration and connection to art throughout history and the present day. I have also mentioned the overlapping into and use in advertising, contemporary art and design. I have briefly dealt with the socio-cultural influence and its connection to this form of art. In the theoretical part of my paper, I devoted my attention to new trends in graffiti and street art. In the didactic part, I used specific ecological trends to create art series. Through this I linked art and environmental education and verified that students in the specific group are interested in incorporating this topic into their curriculum. A part of the is a research survey which shows the opinions and principally confirmed the interest of students in the specific group in this topic.