Integrace dětí s Aspergerovým syndromem na prvním stupni základní školy
Integration children with Asperger's syndrome at the elemetary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60490Identifiers
Study Information System: 116580
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aspergerův syndrom, integrace, vzdělávání, asistent pedagoga, případová studie, pedagog, rodičeKeywords (English)
Asperger's syndrome, Integration, Education, Assistant teacher, Case study, Teacher, ParentsDiplomová práce se v teoretické části zabývá dostupnými informacemi o Aspergerově syndromu, získanými z odborné literatury. Druhou oblastí, kterou práce analyzuje je pojem integrace v širším slova smyslu, jeho význam a přínos. V praktické části zkoumá dvě případové studie, analyzuje integraci žáků s Aspergerovým syndromem. Především se zaměřuje na funkci asistenta pedagoga, učitele a výpověď rodičů. V praktické části diplomové práce byly použity zejména metody pozorování, rozhovoru, sběr a analýza informací od zúčastněných odborníků. Získané výsledky a závěry by měly posloužit k dalšímu vzdělávání nejenom pedagogům, ale mohli by pomoci i rodičům, pro které je tato oblast stále velkou neznámou.
In this thesis, the theoretical introduction firstly reviews Asperger's syndrome using available scientific resources. Secondly, we discuss major impacts and parameters of the integration process in a general perspective. The empirical part is fosuced on two case studies describing integration of two students who were diagnosed with Asperger syndrome. Data collection was based on direct observation, interview, databases and information from experts. The results and conclusions shall help to improve pegagogical skills of teachers. Furthermore the thesis shall serve as a source of information and guideline for parents, for whom the sufficient education is very essential.