Využití ICT ve škole s přihlédnutím k práci vedoucího pracovníka
Using of ICT in school by executives
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60172Identifikátory
SIS: 136934
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Voda, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
10. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
informační a komunikační technologie, licencování softwaru, počítačové programy ve školství, management školy, komunikace, e-learning, internet, intranetKlíčová slova (anglicky)
information and communication technology, software licensing, computer programs in education, management school, communication, e-learning, internet, intranetV této práci jsme se zabývali informačními a komunikačními technologiemi na základních a středních školách a jejich využitím vedoucími pracovníky ve školství. V první kapitole jsme popsali software, který je ve vzdělávacích institucích používán, a způsoby jeho licencování. Dále jsme se soustředili na problematiku e-learningu a možnosti elektronické komunikace, včetně jejího využití školským managementem. Provedli jsme empirické šetření, jehož cílem bylo jednak porovnat situaci v oblasti ICT na oslovených školách se stavem v roce 2009 zachyceným metodickou zprávou České školní inspekce Úroveň ICT v základních školách v ČR a jednak srovnat z hlediska využití ICT školy v Praze, Jihočeském kraji a Kraji Vysočina. Šetření proběhlo v lednu a únoru roku 2013 formou elektronického dotazníku. Ověřili jsme, že vybavenost škol výpočetní technikou se zlepšila (snížil se průměrný počet žáků na jeden počítač). Prokázalo se, že ředitelé dávají přednost proprietárnímu softwaru firmy Microsoft před freewarovými alternativami a že mezi evidenčními programy převažuje systém Bakaláři. Dále se prokázalo, že veškeré počítače v oslovených vzdělávacích institucích jsou připojeny k vysokorychlostnímu internetu, že všechny školy mají webové prezentace a že pro vnější i vnitřní komunikaci používají elektronickou poštu....
In this work I have dealt with information and communications technology (ICT) at elementary and high schools and its use by headteachers. In the first chapter I have described the softeare used at schools and diferent types of licensing. Then I have focused on e-learning and various options of electronic communication, including its application by school management. I carried out an empirical research with two goals. Firstly, to compare ICT situation in addressed schools with the state in the year 2009; the 2009 situation was recorded by Czech school inspection in its report ICT Standards at Elementary Schools in CR. The second aim was to compare schools in Prague, South Bohemian District and District Vysočina with regard to use of ICT. The research was carried out in January and February 2013 using electronic questionnaire. I verified that computer technology facilities at schools improved (average number of students on one computer was reduced). The research proved that headteachers prefer proprietary Microsoft software to freeware alternatives and that they predominately use registration programme Bakalář. It was proven that all computers in addressed schools have high-speed internet connection, all schools have web presentations and they use electronic mail for inner and outer communication....