Filosofické kontexty fenoménu hry a pravidel fotbalu ve výchově společnosti
Philosophical Contexts of Play Phenomenon and the Rules of Football Game in Society Education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60007Identifiers
Study Information System: 134962
Collections
- Kvalifikační práce [8749]
Author
Advisor
Referee
Sekot, Aleš
Votík, Jaromír
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Kinanthropology
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 3. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Pass
FILOSOFICKÉ KONTEXTY FENOMÉNU HRY A PRAVIDEL FOTBALU VE VÝCHOVĚ SPOLEČNOSTI PHILOSOPHICAL CONTEXTS OF PLAY PHENOMENON AND THE RULES OF FOOTBALL GAME IN SOCIETY EDUCATION Mgr. Antonín Plachý Disertační práce, 2013 SOUHRN Záměry: Hlavním záměrem práce je podpora svobody, spočívající v možnosti napravovat své chyby. Tento moment je důležitý v běžném životě, ale i ve sportu, který je stále zakotven ve hře, která je hlubokým projevem svobody člověka. Tento záměr je filosoficky těžko podpořitelný bez praktického kroku, kterým je podpora systému vzdělávání a výběru rozhodčích fotbalu, jako pedagogický záměr. Bod hovořící o svobodě člověka v roli rozhodčího, který je ve výkladu pravidel fotbalu zachycen ve varování rozhodčích před kompenzací vlastních chyb, nazývám bodem konvergence této práce. Postavení rozhodčího jako strážce nad spravedlností při užití pravidel ve hře by mělo být kladeno symbolicky a hlavně lidsky nad pravidla a nikoli naopak. V tomto momentu je i vyjádřen význam lidské touhy po svobodě a zároveň potřeby pořádku, jako neustálé vyvažování a hledání míry řádu v chaosu. Ve druhém a pro mne již základním cíli, bylo vytvořit pravidla fotbalu pro děti. S týmem spolupracovníků vytvořil a uvedl do praxe pravidla fotbalu malých forem na základě pedagogiky s pedagogickým výkladem, pro věkové kategorie...
PHILOSOPHICAL CONTEXTS OF PLAY PHENOMENON AND THE RULES OF FOOTBALL GAME IN SOCIETY EDUCATION Mgr. Antonín Plachý Dissertation, 2013 SUMMARY Aims The main aim of this work is to support freedom of options to correct own mistakes. This moment is important in everyday life, but in a sport that is still embedded in the play-game that is a profound expression of human freedom. This intention is philosophically difficult to support without practical step, which is promotion of the educational system and the selection of football referees, as a pedagogical purpose. Point speaking about human freedom in the role of referee, is in the football rules interpretation captured as a warning from their own mistakes compensation. I call that, point of convergence of this work. The position of referee as the guardian of fairness, using the rules of the game should be symbolically placed over and above human rules and not vice versa. At this point it is also expressed the importance of human desire for freedom and the need to order, as the constant balancing and searching of level of order in chaos. In the second goal and for me has the basic goal was to create football rules for children. I developed with a team of colleagues the rules of football on small forms and put into practice, included with pedagogical -educational...