Das Motiv der "verbotenen" Liebe im Werk von Robert Musil
Forbidden love theme in Musil's work
Motiv zakázané lásky v díle Roberta Musila
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59734Identifiers
Study Information System: 126397
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Bučková, Tamara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Robert Musil, Zmatky chovance Törlesse, dospívání, sexualita, osamělost, násilí, zrakové vnímání, láskaKeywords (English)
Robert Musil, The Confusions of Young Törless, adolescence, sexuality, solitude, violence, visual cognition, loveNÁZEV: Motiv "zakázané" lásky v díle Roberta Musila ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá problematikou dospívání mladého chovance v chlapeckém internátě. Cílem práce bylo analyzovat román Roberta Musila "Zmatky chovance Törlesse" v kontextu modelů chování a role smyslnosti ve vývoji dospívající osobnosti z hlediska rozumového zdůvodnění myšlenkových postupů. V analýze byl zdůrazněn motiv osamělosti mladého člověka, dále motiv násilí, role smyslové kognice při dospívání, jakož i role těchto faktorů při určování vztahových preferencí, které se však mohou dostat do rozporu s dobovou tabuizací a stávají se "zakázanými". "Zmatky" protagonisty tak lze strukturovat a interpretovat na několika úrovních. KLÍČOVÁ SLOVA Robert Musil, Zmatky chovance Törlesse, dospívání, sexualita, osamělost, násilí, zrakové vnímání, láska
TITLE: The Motive of "Forbidden" Love in Work of Robert Musil SUMMARY: The thesis deals with the problems of adolescence of a young boarder in a boarding school. The objective of the thesis was to analyze the novel of Robert Musil "The Confusions of Young Törless" in context of behaviour models and the role of sensuality in the development of adolescent personality from the viewpoint of rational reasoning of own thinking processes. The analysis stresses the importance of the motive of young man's solitude, furthermore the motive of violence, the role of sensual cognition in adolescence as well as the role of these factors during determination of preferred relationships that might, however, come into contrast with the contemporary taboos and become "forbidden". "The Confusions" of the main character may so be structured and interpreted on several levels. KEYWORDS: Robert Musil, The Confusions of Young Törless, adolescence, sexuality, solitude, violence, visual cognition, love