Morální vývoj u dítěte s poruchou chování
Moral development of the Child with a conduct disorder
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59727Identifikátory
SIS: 137698
Kolekce
- Kvalifikační práce [18049]
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Socializace, normy, morální usuzování, socializační odchylka, instituce náhradní výchovné péčeKlíčová slova (anglicky)
Socialization, norms, moralreasoning, socialdeviation, Educational Foster Care InstitutionPředkládaná rigorózní práce se zabývá problematikou morálního vývoje u dětí s diagnostikovanou poruchou chování především nespecifického charakteru. Cílem teoretické části práce je na podkladě literární rešerše zmapovat základní teoretická východiska zmíněné problematiky s návazností na samotný výzkumný projekt. Zpracovány jsou obecné aspekty procesu socializace, norem a základních konceptů morálního vývoje člověka. Svou pozornost jsme dále zaměřili na socializační odchylku, její etiologii a na instituce, které se zabývají se nápravnou péčí, a to i v historickém kontextu. Praktická část rigorózní práce mapuje aktuální stav morálního usuzování a odlišností v oblasti temperamentu u dětí s poruchou chování. Nasbíraná data jsou v obou výzkumných studiích za pomoci vhodných statistických metod porovnána s daty získanými z kontrolního výběrového souboru žáků základních a středních škol, kteří nemají diagnostikovanou poruchu chování. Výsledky sběru dat poukazují na skutečnost, že statisticky významná část oslovených klientů institucí náhradní výchovné péče typu výchovný ústav a dětský domov se školou se aktuálně nachází v prekonvenční úrovni morálního usuzování. Za pomoci korelační studie jsme dále zmapovali odlišnosti v oblasti temperamentu jako dílčí oblasti osobnosti. Je patrné, že mezi výběrovými...
This thesis deals with the problem of moral development of children with a diagnosed conduct disorder, in particular, with non-specific character. The aim of the theoretical part of the thesis, which is based on the literature background research, is to frame the basic theoretical background of the problem connecting to the research project. General aspects of the socialization process, norms and a basic concept of moral development of the human being are introduced. Further, we have focused our attention on social deviation, its ethology and institutions dealing with the corrective care in a historical context. The practical part of the thesis follows the current status of moral reasoning and differences in the field of temperament of children with a conduct disorder. Collected data are compared with the help of appropriate statistical methods to the control selective file of primary and secondary school pupils without diagnosed behavioural disorders. The results of the data collection point to the fact that statistically significant part of the addressed clients of Educational Foster Care Institutions, for example Educational Institute and Children's Home with the school, is currently in pre-conventional level of moral reasoning. We also followed the differences in personalities, especially in...