Digitální malba jako specifická oblast počítačové grafiky
Digital painting as a specific area of computer graphics
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59144Identifiers
Study Information System: 136364
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Štípek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
digitální malba, počítačové umění, grafický software, malba, kresbaKeywords (English)
digital painting, computer art, graphic software, painting, drawingNÁZEV: Digitální malba jako specifická oblast počítačové grafiky AUTOR: Iva Vyhnánková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Tomáš Jeřábek ABSTRAKT: Digitální malba přináší do oboru umělecké tvorby nové možnosti nejen v podobě obecných výhod softwarů, jako je krok zpět a jednoduché opravy, ale i mnoho nových nástrojů, které mohou do určité míry simulovat některá tradiční média. Práce se postupně zabývá digitální malbou z pohledu jejích charakteristických vlastností, výhod a nevýhod oproti tradiční malbě a využití, následně řeší problematiku hardwarového a softwarového vybavení. V praktické části práce jsou představeny některé postupy nejen k napodobení tradičních technik, ale i k využití softwarových nástrojů k malbě technikami, které tradiční malba nenabízí. KLÍČOVÁ SLOVA: digitální malba, počítačové umění, grafický software, malba, kresba
TITLE: Digital painting as a specific area of computer graphics AUTHOR: Iva Vyhnánková DEPARTMENT: Department of Information Technology and Education SUPERVISOR: Mgr. Tomáš Jeřábek ABSTRACT: Digital painting brings new possibilities to the field of arts. These possibilities consist not only of general advantages of software usage such as undo and easy modifications, but also of number of new tools, which can simulate traditional media to a certain degree. The work deals with digital painting in the context of its characteristic features, advantages and disadvantages as compared to traditional painting, and application, followed by the area of hardware and software. The practical part describes selected methods of not only simulating traditional techniques, but also of software tools application for specific painting techniques which traditional painting does not enable. KEYWORDS: digital painting, computer art, graphic software, painting, drawing