Proměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentina
Changes in life quality of persons with mental disability on the back-ground of Vincentinum
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58938Identifiers
Study Information System: 100062
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Kysučan, Jaroslav
Krejčířová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 12. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV: Proměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentina AUTOR: Jaromír Hublar KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRAKT: Kvalita života je pozitivní hodnotou pro osoby s mentálním postižením. Jejich snížená intelektová úroveň však této kvalitě života dává jiný rozměr než je chápání kohokoliv jiného. I oni jsou schopni jistého racionálního náhledu, ale s větším důrazem na citový aspekt každodenních prožívaných událostí. Pro jejich prožívání má specifický význam smysluplná práce. Ukázalo se, že pracovní činnosti lze realizovat dvojím způsobem: pracovní výchovou zaměřenou na hodnotitelné výsledky účelově zaměřené práce a pracovní "terapií", která nabyla ve Vincentinu specifické podoby - jednak jako faktické pracovní rehabilitace a jednak jako motopedagogická forma pracovní výchovy. Lze zobecnit s platností širší než jen pro Vincentinum, že v pracovní výchově lze obecně vysledovat tři linie a to, medicínskou, pedagogickou a sociálně charitativní. Pracovní výchova resp. terapie je tedy nosným prvkem veškeré výchovné podpory osob s mentálním postižením, což lze prokázat na faktech z vývojových proměn speciálních institucí jako bylo (v zakladatelském období před 1. světovou válkou, v době zvědečtění této péče v období meziválečném a v...
TITLE: Changes in life quality of persons with mental disability on the back-ground of Vincentinum AUTHOR: Jaromír Hublar DEPARTMENT: Department of Special Pedagogy SUPERVISOR: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRACT: Quality of life is a positive value for persons with mental disabity. Their limited intellectual abilities change their understanding of life quality comparing with other people. Although they have capability of certain rationale overview, it involves stronger emphasis on emotional aspects of everyday experienced events. The meaningful work is of specific importance for their experiencing. It was shown that working activities can be realized in two ways: i) by working education focused on evaluable results of purpose-focused work and ii) by working "therapy". The latter has obtained specific forms in Vincentinum: We developed working "therapy" either as real working rehabilitation or as a moto-pedagogic form of working education. In general, three different lines (medical, pedagogical and social-charitable) can be distinguished in working education with validity wider than for Vincentinum. Working education, or more precisely, therapy, is a principal element of each educative support of people with mental disabilities. This can be demonstrated by developmental changes of special institutes,...