Show simple item record

Changes in life quality of persons with mental disability on the back-ground of Vincentinum
dc.contributor.advisorTitzl, Boris
dc.creatorHublar, Jaromír
dc.date.accessioned2020-11-26T17:52:10Z
dc.date.available2020-11-26T17:52:10Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/58938
dc.description.abstractTITLE: Changes in life quality of persons with mental disability on the back-ground of Vincentinum AUTHOR: Jaromír Hublar DEPARTMENT: Department of Special Pedagogy SUPERVISOR: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRACT: Quality of life is a positive value for persons with mental disabity. Their limited intellectual abilities change their understanding of life quality comparing with other people. Although they have capability of certain rationale overview, it involves stronger emphasis on emotional aspects of everyday experienced events. The meaningful work is of specific importance for their experiencing. It was shown that working activities can be realized in two ways: i) by working education focused on evaluable results of purpose-focused work and ii) by working "therapy". The latter has obtained specific forms in Vincentinum: We developed working "therapy" either as real working rehabilitation or as a moto-pedagogic form of working education. In general, three different lines (medical, pedagogical and social-charitable) can be distinguished in working education with validity wider than for Vincentinum. Working education, or more precisely, therapy, is a principal element of each educative support of people with mental disabilities. This can be demonstrated by developmental changes of special institutes,...en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Proměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentina AUTOR: Jaromír Hublar KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRAKT: Kvalita života je pozitivní hodnotou pro osoby s mentálním postižením. Jejich snížená intelektová úroveň však této kvalitě života dává jiný rozměr než je chápání kohokoliv jiného. I oni jsou schopni jistého racionálního náhledu, ale s větším důrazem na citový aspekt každodenních prožívaných událostí. Pro jejich prožívání má specifický význam smysluplná práce. Ukázalo se, že pracovní činnosti lze realizovat dvojím způsobem: pracovní výchovou zaměřenou na hodnotitelné výsledky účelově zaměřené práce a pracovní "terapií", která nabyla ve Vincentinu specifické podoby - jednak jako faktické pracovní rehabilitace a jednak jako motopedagogická forma pracovní výchovy. Lze zobecnit s platností širší než jen pro Vincentinum, že v pracovní výchově lze obecně vysledovat tři linie a to, medicínskou, pedagogickou a sociálně charitativní. Pracovní výchova resp. terapie je tedy nosným prvkem veškeré výchovné podpory osob s mentálním postižením, což lze prokázat na faktech z vývojových proměn speciálních institucí jako bylo (v zakladatelském období před 1. světovou válkou, v době zvědečtění této péče v období meziválečném a v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleProměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentinacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-12-17
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId100062
dc.title.translatedChanges in life quality of persons with mental disability on the back-ground of Vincentinumen_US
dc.contributor.refereeKysučan, Jaroslav
dc.contributor.refereeKrejčířová, Olga
dc.identifier.aleph001647540
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Proměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentina AUTOR: Jaromír Hublar KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRAKT: Kvalita života je pozitivní hodnotou pro osoby s mentálním postižením. Jejich snížená intelektová úroveň však této kvalitě života dává jiný rozměr než je chápání kohokoliv jiného. I oni jsou schopni jistého racionálního náhledu, ale s větším důrazem na citový aspekt každodenních prožívaných událostí. Pro jejich prožívání má specifický význam smysluplná práce. Ukázalo se, že pracovní činnosti lze realizovat dvojím způsobem: pracovní výchovou zaměřenou na hodnotitelné výsledky účelově zaměřené práce a pracovní "terapií", která nabyla ve Vincentinu specifické podoby - jednak jako faktické pracovní rehabilitace a jednak jako motopedagogická forma pracovní výchovy. Lze zobecnit s platností širší než jen pro Vincentinum, že v pracovní výchově lze obecně vysledovat tři linie a to, medicínskou, pedagogickou a sociálně charitativní. Pracovní výchova resp. terapie je tedy nosným prvkem veškeré výchovné podpory osob s mentálním postižením, což lze prokázat na faktech z vývojových proměn speciálních institucí jako bylo (v zakladatelském období před 1. světovou válkou, v době zvědečtění této péče v období meziválečném a v...cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Changes in life quality of persons with mental disability on the back-ground of Vincentinum AUTHOR: Jaromír Hublar DEPARTMENT: Department of Special Pedagogy SUPERVISOR: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRACT: Quality of life is a positive value for persons with mental disabity. Their limited intellectual abilities change their understanding of life quality comparing with other people. Although they have capability of certain rationale overview, it involves stronger emphasis on emotional aspects of everyday experienced events. The meaningful work is of specific importance for their experiencing. It was shown that working activities can be realized in two ways: i) by working education focused on evaluable results of purpose-focused work and ii) by working "therapy". The latter has obtained specific forms in Vincentinum: We developed working "therapy" either as real working rehabilitation or as a moto-pedagogic form of working education. In general, three different lines (medical, pedagogical and social-charitable) can be distinguished in working education with validity wider than for Vincentinum. Working education, or more precisely, therapy, is a principal element of each educative support of people with mental disabilities. This can be demonstrated by developmental changes of special institutes,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV