Verbální a neverbální komunikace v reprezentativním souboru reklamních textů
Verbal and non-verbal comunication in a representative selection of advertising texts
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58857Identifikátory
SIS: 96057
Kolekce
- Kvalifikační práce [19026]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chejnová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
10. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Reklamní diskurs, reklama, internetová reklama, reklamní strategie, persvazivní funkce, atrakční funkce, prospekty, verbální prostředky, neverbální prostředky, publicistický styl, odborný stylKlíčová slova (anglicky)
Advertising discourse, advertising, internet advertising, advertising strategy, persuasive function, feature attraction, brochures, means verbal, non-verbal means, journalistic style, professional style1 ABSTRAKT Práce se zabývá analýzou verbálních a neverbálních prostředků reklamního sdělení v souborech propagujících automobily a bankovní produkty a služby prostřednictvím tištěných prospektů a webových stránek společností. Reklamní texty využívají prvky publicistického, odborného, administrativního a uměleckého stylu. Dominantní je pro ně persvazivní a atrakční funkce. Ty jsou z verbálních prostředků naplňovány především imperativy, přídavnými jmény a příslovci v komparativech a superlativech, vyšší frekvencí osobních, přivlastňovacích a totalizujících zájmen. Lexikálně jsou uvedené funkce textů podporovány především slovní zásobou s kladnou expresivitou a terminologií daného oboru. Syntakticky jsou významné výčty, řečnické otázky, vyšší parcelace textu a umísťování persvazivních prostředků do rématu sdělení. Uvedené funkce také podporuje opakování a kombinace zmíněných prostředků. Z neverbálních prostředků hrají důležitou roli kompozice jednotlivých prvků na reklamní ploše, především umístění názvu produktu a firmy, loga, sloganu, poměr a rozmístění textové a obrazové složky. Výše uvedené prostředky a jejich kombinace můžeme chápat jako strategie reklamního sdělení. Většinou se v textech zvoleného reklamního souboru využívá kognitivních nebo afektivních strategií podpořených apelem na racionalitu,...
1 ABSTRACT The work deals with the analysis of verbal and nonverbal means of advertising messages in files promoting automobiles and banking products and services through printed brochures and company websites. Advertising texts use elements of journalistic, technical, administrative and artistic styles. Persuasive and attracting functions are dominant for them. These are of the verbal means represented primarily by imperatives, adjectives and adverbs in comparatives and superlatives, by a higher frequency of personal, possessive and totalizing pronouns. Lexically the functions of texts are supported primarily by vocabulary with positive expressivity and terminology of respective field. Enumerations, rhetorical questions, higher splitting of text and placing of persuading means into the rheme of the message are syntactically relevant. These features are also supported by repetition and combination of these means. Of the nonverbal means composition of individual elements within the advertising area, particularly the location of the product and company name, logo, slogan, ratio and layout of text and visual elements, play an important role. Above specified means and combinations thereof can be understood as a strategy of advertising message. Cognitive or affective strategies supported by an appeal to...