Rozvoj grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování
Graphomotor and Writing Development in Early Elementary Education
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58782Identifiers
Study Information System: 134636
CU Caralogue: 990018302400106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Počáteční vyučování, počáteční psaní, grafomotorika, školní začátečník, grafomotorické obtíže, relaxační grafomotorická cvičení, držení tužky, přítlak na podložku, velikost písmen, tvar písmen, směrovostKeywords (English)
Early elementary education, early elementary writing, graphomotor, school beginner, graphomotor difficulties, relaxation graphomotor exercises, pencil grip, pressure on the mat, size of letters, shape of letters, direction of movementDisertační práce se zabývá problematikou rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování. Při osvojování písařských dovedností se někteří začínající školáci potýkají s nesnázemi. Jsou-li obtíže v psaní "výraznějšího" charakteru a přetrvávají, mohou nepříznivě ovlivnit úspěšnost dítěte ve škole a zasáhnout oblast jeho sebedůvěry. Cílem snažení pedagoga by mělo být pomoci dítěti v mnohdy nelehkém zdolávání písařských obtíží, zkrátit období, kdy obtíže dítěte nejsou adekvátně řešeny a fixují se. Teoretická část práce shrnuje poznatky týkající se rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování v širších souvislostech. Ukazuje na nezbytné propojení poznatků o písmu, předškolní přípravě na psaní, výuce počátečního psaní, diagnostice, prevenci i intervenci obtíží. Upozorňuje na některé klíčové momenty, které mohou počátky osvojování psaní ovlivnit. Výzkumná část se zaměřuje na ověření praktického uplatnění navrhovaných relaxačních grafomotorických cvičení - navrhovaného sešitu relaxačních grafomotorických cviků "Chceš si čmárat i pěkně psát?" a pěti speciálních cvičení při rozvoji grafomotoriky školních začátečníků v počátečním psaní. Výzkumná část byla založena na pedagogickém experimentu. V rámci experimentu byl vytvořen nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického...
The thesis focuses on the graphomotor and writing development in early elementary education. Some school beginners struggle with various difficulties while acquiring writing skills. In case of more significant difficulties that persist those may influence children's success at school in a negative way. Besides the confidence can be affected. The educationist should help to get over the writing obstacles and try to reduce the period of inadequate solution of difficulties which are fixed. The theoretical part summarizes knowledge about the graphomotor and writing development in early elementary education and its consequences. The thesis tries to pinpoint the necessary connection of discovered knowledge about script, preschool training for writing, early elementary writing teaching also diagnostic aktivity, prevention and intervention concerning difficulties. It directs attention to some crucial moments which may influence beginning of writing acquiring. The research deals with verification of practical usage designed relaxation graphomotor exercises - designed workbook of relaxation graphomotor exercises "Do You Want to Scribble and Also Write Well?" and five special exercises for graphomotor development of school beginners in early elementary writing. This part was based on pedagogical experiment. Within the...