Přírodní zahrada v mateřské škole
Natur Garden in Kindergarden
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58046Identifikátory
SIS: 85242
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skýbová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
9. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zahrada, zahradní terapie, stromy,lezení na stromyKlíčová slova (anglicky)
garden, gardenotherapy, trees, tree-climbingV diplomové práci se věnuji tématu přírodní zahrady v mateřské škole, která se začíná v České republice rozšiřovat, po vzoru ze zahraničí. V teoretické části vymezuji, jaká by měla být zahrada pro děti a také význam vlivu prostředí na vývoj osobnosti dítěte. Dále přibližuji stručnou historii vyučování pod širým nebem. Podrobněji popisuji proces vytváření zahrady v přírodním stylu a její prvky se zaměřením na rostliny, hlavně stromy a keře. Součástí práce jsou také praktické zkušenosti z procesu tvorby přírodní zahrady ve vybraných mateřských školách. V závěru teoretické části uvádím možnosti financování zahrady. Výzkumnou část jsem založila na metodě dotazníku a data jsem zpracovala kvantitativně. Pomocí online dotazníku, jsem oslovila učitele/ky mateřských škol po celé České republice. Odpovědělo 302 respondentů. Cílem výzkumné části bylo, zjištění skutečností tykajících se lezení dětí na stromy mezi učiteli mateřských škol po celé České republice. Získaná data jsem analyzovala a následně vyhodnotila. Zjistila jsem, že v zahradách mateřských škol děti převážně na stromy lézt nemohou (75,1% respondentů). Hlavním důvodem je obava o bezpečnost dětí, nevhodné stromy k lezení nebo nepřítomnost stromů. Překvapivé je zjištění, že mimo mateřskou školu nechá děti lézt na stromy 43,7% respondentů. Mateřské...
I devoted in the diploma thesis a theme natural gardens in kindergarten, which is starting gaining popularity in Czech republic from abroad's model. I define in theoretical section how the garden should look like and also significance of environmental effects on child's personality development. And I approximate history of open-air teaching. I describe into the details process creating garden in natural style and her elements focusing on plants, especially trees and shrumbs. The work includes also practical experience from process of creating natural gardens in selected kindergarten. I mention at the end of theoretical section options for funding garden. I based research section on questionnaire method and I evaluated data qualitatively. I had adressed kindergarten teachers throughout Czech republic by online questionnaire. 302 respondents answered. The object of research section was to find facts relate climbing children the trees between kindergarten teachers throughout Czech republic. I analyzed the obtained data and after I evaluated them. I found that children are usually not allow to climb the trees on garden in kindergarten (75,1% respondents). The main reason is the fear of children's security, inappropriate trees for climbing or trees absence. Surprising finding is, that out of...