Vyprávění dětí předškolního a mladšího školního věku - jejich folkstories
Folkstories of preschool and younger school age children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57581Identifiers
Study Information System: 105323
Collections
- Kvalifikační práce [15802]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětské fiktivní příběhy, narative, žánryKeywords (English)
folkstories, narrative competence, genresTématem této bakalářské práce jsou fiktivní příběhy, tzv. folkstories vyprávěné dětmi předškolního a mladšího školního věku (od 2 do 10 let). Heuristicky orientovaná studie je koncipovaná jako replika výzkumu Briana Suttona-Smithe, který spolu se svým týmem zkoumal dětské fiktivní příběhy z různých hledisek a svou teorii společně s kolekcí příběhů publikoval v roce 1981 pod názvem "The folkstories of children". Empirický materiál práce čítá celkem 159 příběhů. Podle synopsí jsem je na rozdíl od Suttona-Smithe, který se žánrovou problematikou vůbec nezabýval, roztřídila pomocí explicitní kontrolovatelné metody do mnou definovaných tříd, resp. sedmi žánrů dětského vyprávění: pravé fantasy příběhy, nepravé fantasy příběhy, dobrodružná povídka, deskriptivní povídka, světské příběhy, přání-splňující příběhy a deskriptivní příběhy. Sebrané příběhy - folkstories podrobuji zkoumání, zda se ve výběru žánru projevuje vývojový gradient, genderové rozdíly či inklinace dítěte k jednomu ze žánrů - osobní orientace. Provedená analýza prokázala, že se v dětském vyprávění odráží nejen věkový gradient a genderové rozdíly, ale v mladším školním věku také osobní žánrová orientace.
This bachelor thesis deals with fictional stories, so called folkstories, told by preschool and early school-age children, that is children from two to ten years of age. This heuristically oriented study is conceived as replication of a research conducted by Brian Sutton-Smith, who, together with a team of co-workers, examined children's folkstories from different aspects and published his theoretical basis together with a collection of stories as "The Folkstories of Children" in 1981. The empirical material of this thesis consists of a collection of 159 fictional stories. These stories were sorted by genre using an explicit controllable method. Due to a different analysis method, which Sutton-Smith did not deal with in his work, this thesis defines and create your own seven classes of genres: right fantasy stories, false fantasy stories, adventure story, descriptive story, worldly stories, wish-fulfilling stories and descriptive stories. . The results of the categorization folkstories were subject to developmental inquiry and answers were sought as to whether genres prove a developmental gradient and gender differences. At the same time, personal orientation tendencies were examined, that is inclinations to a certain genre in individual children. The analysis indicates an age gradient in the use...