Aktivační centra - celoživotní vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením
Activation centres - lifelong learning of adults with mental disability
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57091Identifikátory
SIS: 121013
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotný, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mentální retardace, dospělost, edukace, vzdělávání osob s mentálním postižením, celoživotní vzdělávání, aktivační centrum, kvalita životaKlíčová slova (anglicky)
Mental retardation, adulthood, education, education of people with mental disability, lifelong learning, Activation Centre, quality of lifeDiplomová práce se zabývá problematikou celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením v kurzech aktivačních center. Cílem práce je představit pilotní projekt aktivačních center jako jednu z možností celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením. Stručně je zde vymezena problematika mentální retardace a dospělosti osob s mentálním postižením. Popsán je současný systém vzdělávání osob s mentálním postižením v České republice s důrazem na stěžejní oblast celoživotního vzdělávání. Detailně je vymezena problematika aktivačních center. V závěru práce je představen průzkum mapující okolnosti dosavadního vzdělávání v aktivačních centrech z pohledu lektorů a metodiků. Nezbytnou součást práce tvoří rozhovory se samotnými účastníky kurzů aktivačních center. Klíčová slova Mentální retardace, dospělost, edukace, vzdělávání osob s mentálním postižením, celoživotní vzdělávání, aktivační centrum, kvalita života.
The master thesis deals with the problem of lifelong learning of adults with mental disability in Activation Centre courses. The aim of this thesis is to introduce the pilot project of Activation Centres as one of the lifelong learning posibilities for adults with mental disability. The mental retardation and adulthood of people with mental disability are briefly defined. The common system of education of people with mental disability in the Czech Republic is described with the emphasis on crucial area of lifelong learning. Activation Centres are defined in detail. The survey, which is monitoring the circumstances of existing education in Activation Centres from the lecturers'and methodists'point of view, is introduced in the conclusion. An essential part of this thesis comprises of the interviews with courses participants themselves. Keywords Mental retardation, adulthood, education, education of people with mental disability, lifelong learning, Activation Centre, quality of life.