Atletická gramotnost
Athletic literacy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56805Identifikátory
SIS: 104492
Katalog UK: 990015588110106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krátký, Petr
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství pro střední školy - tělesná výchova - Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Atletika
Datum obhajoby
23. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pohybová gramotnost, atletická gramotnost, kinogramKlíčová slova (anglicky)
physical literacy, athletic literacy, kinogramNázev: Atletická gramotnost. Cíle: Cílem mé práce je porovnat úroveň atletické gramotnosti žáků 1. a 5. třídy základní školy, zjistit, zda žáci dokážou správně provádět základní atletické pohyby a lze je tedy nazvat atleticky gramotnými. Metody: Průřezové šetření, videorozbor. Výsledky: Při prostudování výsledků bylo patrné, že žáci 5. třídy zvládají pohyb lépe než žáci 1. třídy. Jejich provedení je koordinované a plynulé. Z videorozboru technického provedení pohybu ale vyplývá, že v uzlových bodech se od sebe skupiny moc neliší. Mají tedy podobné pohybové dovednosti, ale žáci 5. třídy mají více zkušeností a lépe se v pohybu orientují. Jedná se právě o tu "nástavbu", která charakterizuje gramotnost. Nejenže žáci pohyby mají naučené, ale umějí je i vhodně používat. Klíčová slova: Pohybová gramotnost, atletická gramotnost, kinogram.
Title: Athletic literacy. Objectives: The aim of my study was to compare athletic literacy of 1st and 5th-graders and to test if children can perform basic athletic excercises and can be therefore called athletically literate. Methods: Cross-sectional study, video analysis. Results: Fifth-graders performed the excersises more precisely compared to first- graders. Their performance was more coordinated and smooth. However, in video analysis of key phases of movements (nodal points) the difference wasn't as pronounced as expected. Children from both groups have similiar motoric skills, but fifth-graders have more experience and orientate better in the movements. Indeed, this "extra" ability is what can be called athletic literacy. Children not only learned the movements, but also know how to use them properly. Keywords: Physical literacy, athletic literacy, kinogram.
