Hodnocení stereognozie v oblasti rukou u studentů fyzioterapie
Stereognosis assessment in the hands area of physiotherapy students.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56792Identifiers
Study Information System: 102466
Collections
- Kvalifikační práce [8749]
Author
Advisor
Referee
Maršáková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
stereognozie, fyzioterapeut, hmat, úchopKeywords (English)
stereognosis, physiotherapist, touch, gripNázev: Hodnocení stereognozie v oblasti rukou u studentů fyzioterapie Cíl práce: Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnocení stereognostických funkcí rukou a vlivu tréninku palpačních schopností na stereognozii u skupiny třiceti fyzioterapeutů prvního ročníku bakalářského studia při dvou měřeních v odstupu šesti měsíců. Dalším cílem je porovnat výsledky z měření a vyhodnotit případné změny. Metody: Tato diplomová práce byla zpracována formou klinické studie. Hodnotícím kritériem byl čas a bezchybnost provedených testů. K posouzení stereognozie rukou u výzkumného souboru byly použity 4 jednoduché testy bez použití zraku: test dle Petrie, seřazení kuliček dle velikosti, rozpoznání molitanových písmenek a určení drsnosti smirkového papíru. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že v průběhu studia fyzioterapie u studentů dochází k mírnému rozvoji stereognostických funkcí. Vlivem somatosenzorického učení během šesti měsíců došlo ke snížení počtu chyb, kterých se probandi dopouštěli při plnění zadaných testů. Výsledky naznačují, že pravidelný a pečlivý trénink palpačních dovedností má určitý vliv na vývoj a zdokonalování stereognozie. Klíčová slova: stereognozie, fyzioterapeut, hmat, úchop
Title: Stereognosis assessment in the hands area of physiotherapy students. Objectives of work: The main objective of this dissertation is an evaluation of stereognosis functions of hands and also the influence from the practise of palpation skills on the stereognosis at a group of thirty physiotherapy students from the first-year bachelor's degree during two measurements at an interval of six months. Next aim is to compare results of these measurements and to evaluate potential changes. Methods: This dissertation work was made by form of clinical study. The evaluation criterion was time and perfection in performed tests. For the assessment of hand stereognosis at the research group were used 4 simple tests without using sight: test by Petrie - sort the balls by size, to recognise a foam made letters and to determine the roughness of sandpaper. Results: The results show that during the study of physiotherapy at students there has been a slight development in the stereognosis functions. The influence of somatosensory learning during the six months period helped to reduce the number of errors which have been made by probands while taking the assigned tests. Results indicate that regular and careful practise of palpation ability has a particular influence for development and improvement of...