Comparative analysis of transparency of selected idioms
Komparativní analýza transparentnosti vybraných idiomů
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56717Identifiers
Study Information System: 131940
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Morgan, Craig Alan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá vybranými českými a anglickými idiomy a jejich transparentností. Jejím hlavním cílem je ověřit tvrzení, že znalost významu jednotlivých komponentů idiomu může pomoci snížit jeho neprůhlednost, avšak zpravidla není dostačující proto, aby se idiom stal zcela transparentní. Teoretická část je zaměřena na definici idiomu a transparentnosti, zpracování a interpretaci idiomů, rozdíly mezi českým a anglickým jazykem a korespondenci vybraných českých a anglických idiomů. Praktická část popisuje výzkum s českými a anglickými rodilými mluvčími, který byl proveden za účelem ověření hypotézy této bakalářské práce. Klíčová slova: idiom, transparentnost, metafora, metonymie, všeobecná znalost, protoindoevropský jazyk, analytický jazyk, syntetický jazyk, korespondence
This thesis deals with selected Czech and English idioms and their transparency. Its main aim is to verify that in an idiomatic expression, the knowledge of the meaning of its individual constituents might help to decrease the opaqueness of the idiom but it does not tend to suffice to make the expression absolutely transparent. The theoretical part of the thesis is focused on the definition of an idiom and transparency, idiom processing and interpretation, differences between the Czech an English language and the correspondence of the selected Czech and English idioms. The practical part describes a research with the native speakers of Czech and English, which was conducted in order to verify the main hypothesis of this thesis. Key words: idiom, transparency, metaphor, metonymy, conventional knowledge, Proto-Indo-European, analytical language, synthetic language, correspondence