Komunikační kompetence v kurikulu mateřské školy
Communication competences in kindergarten curriculum
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55932Identifiers
Study Information System: 118726
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Consultant
Durdilová, Lucie
Referee
Hájková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dítě předškolního věku, klíčové kompetence, komunikační kompetence, kurikulum, kurikulární reforma, mateřská škola, pedagogická diagnostika, preprimární vzdělávání, skryté kurikulum, učitelka mateřské školyKeywords (English)
communicative competences, curriculum, curricular reform, hidden curriculum, key competences, kindergarten, kindergarten teacher, pedagogical diagnostics, pre-primary education, preschool childrenPráce se zaměřuje na pojetí komunikačních kompetencí v kurikulárních dokumentech v etapě předškolního vzdělávání a seznamuje s možnostmi rozvoje těchto kompetencí dětí v prostředí mateřské školy. Teoretická část nastiňuje problematiku kurikula, klíčových a komunikačních kompetencí v kontextu preprimárního vzdělávání. Výzkumná část práce je prezentací kvalitativně-kvantitativního výzkumného šetření, jehož cílem bylo analyzovat pojetí komunikačních kompetencí v kurikulárních dokumentech mateřských škol a na základě přímého pozorování zjistit, jak pedagogové mateřských škol naplňují obsah komunikačních kompetencí v této etapě vzdělávání, jak tuto oblast diagnostikují a jaké příležitosti nabízí prostředí mateřské škol k rozvoji komunikačních kompetencí předškolních dětí ukončujících předškolní vzdělávání. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů vybraných mateřských škol bylo zjištěno, že školy zahrnují do svých koncepčních materiálů oblast komunikačních kompetencí a přikládají ji velký význam, i když tyto dokumenty mají různou obsahovou i formální úroveň. Z pozorování a rozhovorů s respondenty jsme dospěli k závěru, že mateřské školy a jejich pedagogové zpravidla poskytují dětem kvalitní podmínky pro rozvoj jejich komunikačních kompetencí (pozitivní komunikační klima, správný mluvní vzor, primární...
The thesis focuses on a concept of communicative competences in the curricula at the stage of pre-school education and introduces the possibilities of development of these competences in kindergarten. The theoretical part outlines issues of curriculum, key competences and communicative competences in the context of pre-primary education. The research is a presentation of qualitative-quantitative research, which aimed to analyze the concept of communicative competences in the curricula of kindergartens and based on direct observation to find out, how kindergarten teachers meet the communicative competences at this stage of education, how to diagnose them and what opportunities provides kindergarten environment to develop pre-school children communication competences. Based on the analysis of curriculum documents of selected kindergartens we found that schools include communicative competences in their conceptual materials and attach great importance to them, even if these documents have different content and formal level. From our observations and interviews with respondents, we concluded that kindergartens and their teachers usually provide good conditions for children to develop their communicative competences (positive communication climate, proper teacher speech pattern, primary prevention,...